Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Gospodarkę morską słów i wywodów

Morza i Oceany, 2009-03-19

Autostrady morskie szansą... Zaktywizować działalność portów w rejonie Morza Bałtyckiego i Północnego... Dni Morza integracją ludzi morza - pod takimi hasłami odbywają się coroczne konferencje naukowe oraz liczne spotkania ludzi, którym morza i oceany są bliskie jak rodzina, bo to w sumie wielka morska rodzina. Dyskutujemy, snujemy plany, cieszymy się, ale po jakimś czasie stwierdzamy, po co nam to było. Jak w piosence. Czy tak będzie po tegorocznych spotkaniach ludzi morza na konferencjach naukowych czy pomniejszych salonach morskich. Mniejsze i większe spotkanie naukowców, marynarzy, portowców i ludzi morza jest strasznie kosztowane i czysto teoretyczne. Bo cóż my biedni Polacy możemy w tym temacie zrobić. Jak niemal w każdym, jedynie podyskutować. Przedstawić swoje racje a za kulisami mównicy stwierdzać; cóż z tego, że mój projekt rozwoju się spodobał, jak i tak na jego realizację pieniędzy nie ma. Jeden z młodych doktorów-wykładowców, ale już prężnych, po swoich wywodach powiedział mi krótko; wiesz ile zarabiają naukowcy, odpowiedziałem, że marnie, no to wiesz po co są nam potrzebne konferencje, po prostu więcej zarobimy a przy okazji zdobywamy kolejne szczeble naukowej drabinki. Mówi się zatem namiętnie dużo o projektach, które mają promować współpracę międzynarodową ze szczególnym uwzględnieniem polityki morskiej, jej zarządzaniem i finansowaniem, działalnością portową. Mówi się o żegludze bliskiego morskiego zasięgu, która w polskim wymiarze ciągle narzeka na brak pieniędzy na statutową działalność. Dyskutuje się o jakże pięknym temacie, jakim są autostrady morskie, nie mówiąc już o centrach logistycznych oraz integracji przestrzennej portów i miast. Szczególne zainteresowanie uczestników danych konferencji i spotkań skierowane jest, oczywiście, na rozwój gospodarki morskiej, na połączenie kilkunastu stowarzyszeń w jedno, ale decyzyjne ciało czy na politykę portów morskich, które stanowią istotne ogniwo łańcucha transportowego. Na podniesieniu jakości pracy portów, na promocji kosztowo efektywnego i przyjaznego dla środowiska naturalnego transportu intermodalnego. Mówi się i słucha uważnie o zwiększeniu zatrudnienia oraz podnoszenia zamożności w regionach portowych, a także problemach funkcjonowanie portów w miastach i ich wpływ na aglomeracje miejskie, np. zabezpieczenia przeciwpowodziowe, emisja hałasu lub kompleksowa ochrona środowiska. Mówi się... Wiele słów pada pod adresem integracji ludzi morza, zespołów portowych, o wymianie doświadczeń między uczestnikami oraz wypracowaniu najlepszych praktyk. I na tym się kończy, bo z wdrożeniem teorii zawsze mamy kłopoty i to pokoleniowe, więc na efekty tych czy podobnych debat przyjdzie nam ponownie poczekać. Czas to zmienić. Dziś w Ratuszu odbędzie się kolejny salon morski z udziałem najwybitniejszych postaci morza. Mają być rozmowy o Centralnych obchodach Dni Morza w Szczecinie, co za tym idzie o kolejnej szansie zintegrowania całego szczecińskiego i polskiego środowiska morskiego. Czy dyskusja pójdzie tym torem, przekonamy się jutro o godz.18. Mam nadzieję, że tak. Ale mam od razu pytanie: kto wpadł na pomysł zorganizowania święta morza na 12 czerwca br. Politycy czy naukowcy?
 
Bogdan Tychowski
Morza i Oceany
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl