Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Bunkrowanie w szponach biurokracji

Namiary na Morze i Handel, 2009-03-12
Nowa ustawa o akcyzie przewiduje obciążenie podatkiem akcyzowym ciężkich paliw okrętowych - uważają przedstawiciele firm zajmujących się bunkrowaniem. Ich zaniepokojenie budzi przede wszystkim projekt rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy. W dokumencie tym, opublikowanym w styczniu br., Ministerstwo Finansów wyłączyło ze zwolnień podatkowych paliwa ciężkie, zaliczane do olejów opałowych. Stanowią one 80% paliw okrętowych, z ok. 250 tys. t sprzedawanych co roku przez polskich dystrybutorów. Obecnie cena tych paliw, w zależności od zawartości siarki wynosi 270-300 USD/t. Gdyby resort finansów cofnął zwolnienie ich z akcyzy, cena ta wzrosłaby o ok. 500 USD/t i tym samym bunkrowanie w polskich portach stałoby się nieopłacalne. Ustawa ma wejść w życie 1 marca br. Według Ministerstwa Finansów, doszło do nieporozumienia. Paliwa okrętowe, w tym ciężkie, są i będą zwolnione z akcyzy, zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej, o wspieraniu transportu morskiego. Istnieje jednak obowiązek zabarwiania paliw lżejszych stosowanych na statkach. W przypadku stwierdzenia wprowadzania do obrotu paliw lżejszych, których nie zabarwiono, trzeba będzie płacić akcyzę. Resort zapewnił także, że odpowiednie sformułowania w rozporządzeniu zostaną jak najszybciej zmienione, tak aby nie budziły wątpliwości interpretacyjnych. Dokument wprowadza także inne utrudnienia, np. obowiązek ewidencjonowania m.in. ilości paliw zwolnionych z akcyzy, daty ich zużycia, czy odpowiadającej im kwoty podatku, a także nowe dokumenty związane z dystrybucją paliw okrętowych, m.in. dokument dostawy wyrobów zwolnionych od akcyzy. W pierwszym przypadku, obowiązek ten miałby dotyczyć także statków armatorów zagranicznych (co oznacza, że w praktyce nie byłby egzekwowany), w drugim zaś, zdaniem firm zajmujących się bunkrowaniem, wzór dokumentu zaproponowanego przez resort finansów nie spełnia wymogów konwencji MARPOL, o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza (które obecnie są stosowane), a zgodnie z międzynarodowym prawem morskim, w przypadku statków obcych bander, należałoby go każdorazowo tłumaczyć na język angielski. Armatorzy i firmy bunkrujące są zgodne: takiej biurokracji związanej z nabywaniem paliw przez statki nie ma w żadnych europejskich portach.
 
(opr. pete)
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl