Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Akcyza odpływa

Kurier Szczeciński, 2009-02-26
Szczecińscy dystrybutorzy tzw. ciężkich paliw żeglugowych odetchnęli z ulgą, gdyż zniknęla groźba obłożenia ich od marca akcyzą. Resort finansów pozostał jednak nieugięty w sprawie dodatkowych wymogów dla polskich armatorów kupujących takie paliwo. Strach dystrybutorów wzbudził projekt rozporządzenia do nowej ustawy akcyzowej, z którego można było wywnioskować, że od 1 marca przestanie obowiązywać zwolnienie z akcyzy na ciężkie paliwa żeglugowe. W efekcie jego cena mogłaby wzrosnąć nawet o 300 procent i w praktyce armatorzy przestaliby je kupować w polskich portach. Gdy pisaliśmy o tej sprawie przed dwoma tygodniami, Ministerstwo Finansów zadeklarowało, że wprowadzenie akcyzy nie było jego intencją i poprawi budzący wątpliwości przepis. - Na stronach ministerstwa rzeczywiście pojawił się nowy projekt rozporządzenia, który nie budzi już wątpliwości, jakie paliwa są zwolnione od akcyzy. Problemem jest teraz to, że ustawa wchodzi w życie od 1 marca, a to rozporządzenie nie zostało jeszcze opublikowane - po-wiedział nam wczoraj Piotr Zalewski, wiceprezes sprzedającej paliwa żeglugowe spółki Ship- Service. Wbrew postulatom dystrybutorów, resort finansów pozostał jednak nieugięty w sprawie nowych obowiązków dla polskich armatorów, którzy kupują zwolnione od akcyzy paliwo. Będą oni teraz mieli obowiązek złożenia wniosku rejestracyjnego w urzędzie celnym i uzyskania specjalnego potwierdzenia rejestracyjnego. Bez jego pokazania dystrybutorowi nie będą mieć prawa do kupowania tego typu paliwa. Doszedł im też obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych. Zgodnie z założeniami, wymogi te mają przeciwdziałać szarej strefie. -Początkowo były obawy, czy takim obowiązkiem nie będą też objęci zagraniczni armatorzy - opowiada Piotr Zalewski. - Po zgłoszeniu naszych uwag ministerstwo doprecyzowało to i w ostatnim projekcie rozporządzenia jest już wyraźnie powiedziane, że te obowiązki nie dotyczą podmiotów nieposiadających w kraju siedziby, miejsca zamieszkania ani prowadzenia działalności gospodarczej. Mamy nadzieję, że ten ostatni zapis nie będzie interpretowany zbyt szeroko i o działalności gospodarczej nie będziemy mówić, gdy zagraniczny statek przypłynie do polskiego portu.
 
(mak)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl