Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., administrując terenami i infrastrukturą portową,
podejmuje działania inwestycyjne poprawiające funkcjonowanie i dostępność portów w Szczecinie i Świnoujściu. Działania te przyczynią się do zapewnienia pozycji konkurencyjnej obu portów oraz dostosowania
infrastruktury portowej do wymagań nowoczesnych systemów transportowych.
Program inwestycyjny portów w Szczecinie i Świnoujściu obejmuje budowę nowej infrastruktury oraz modernizację już
istniejącej. Znaczna część planowanych inwestycji będzie współfinansowana ze środków Unii Europejskiej i w ramach Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko 2007-2013". Są to inwestycje
związane z infrastrukturą hydrotechniczną, drogową oraz kolejową.
Jednym z podstawowych zadań będzie rozbudowa bazy promowej w Świnoujściu, co umożliwi obsługę stale rosnącego ruchu promowego oraz
pozwoli przyjmować promy o długości do 240 m. Kolejna inwestycja to rozbudowa infrastruktury portowej w Szczecinie, w północnej części półwyspu Ewa, gdzie znajduje się elewator zbożowy. W ramach tej
inwestycji, przewiduje się wydłużenie nabrzeża Zbożowego do 255 m - tak, aby umożliwić obsługę w tym miejscu statków o długości do 230 m - a także budowę nabrzeża Niemieckiego, jako postojowego. Wśród
najważniejszych inwestycji w obu portach jest także kompleksowa modernizacja infrastruktury drogowej i kolejowej.
W dalszej kolejności planuje się dodatkowe inwestycje w porcie w Szczecinie. W
rejonie obsługi ładunków drobnicowych przewiduje się zwiększenie głębokości przy nabrzeżach Czeskim i Słowackim do 10,5 m dla obsługi większych statków, a także modernizację infrastruktury
hydrotechnicznej Wolnego Obszaru Celnego, w tym budowę nabrzeża Kubańskiego o długości 240 m. W rejonie obsługi ładunków masowych planowane są dwie inwestycje: budowa nowej infrastruktury na Półwyspie
Katowickim, w tym głębokowodnego nabrzeża o długości 240 m oraz stanowiska dla barek. Druga z inwestycji w tym rejonie to budowa infrastruktury portowej w Basenie Górnośląskim tj. budowa nabrzeża
Dolnośląskiego o długości 308 m i głębokości technicznej 10 m wraz z infrastrukturą. Przebudowa infrastruktury drogowej i kolejowej ma za zadanie dostosować parametry portowego układu komunikacyjnego do
wymogów stawianych w sieci TEN-T, której elementem są oba porty, oraz do zmieniających się potrzeb transportu zaplecza. Inwestycje w infrastrukturę hydrotechniczną poprawią dostęp do portów dla większych
statków i są istotne w kontekście planowanego pogłębienia toru wodnego Szczecin - Świnoujście, z obecnych 10,5 m do 12,5 m.
Wymienione inwestycje stanowią kontynuację inwestycji zrealizowanych
wcześniej przy wsparciu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport oraz kredytu Banku Światowego. W ramach przygotowania infrastruktury dla terminalu
kontenerowego, zbudowane zostało nowe nabrzeże Fińskie o długości 240 m, z rampą ro-ro. Przygotowano również infrastrukturę dostępu - drogi, koleje, stacje transformatorowe, a także uzdatniono teren o
powierzchni ok. 15 ha dla budowy placów składowych i magazynów. Zdolność przeładunkową tego terminalu szacuje się na 120 000 TEU rocznie. W ramach budowy infrastruktury dla Zachodniopomorskiego Centrum
Logistycznego, przygotowany został odpowiednio uzdatniony teren o powierzchni 20 ha, z siecią dróg, linią kolejową (wraz z grupą torów bocznych), siecią elektryczną i wodno-kanalizacyjną, a także parking
dla 40 samochodów ciężarowych, wraz zapleczem sanitarnym. Teren ten jest gotowy do wydzierżawienia operatorowi.
Wielkim wyzwaniem dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, jest budowa
portu zewnętrznego oraz terminalu LNG w Świnoujściu.
W ramach budowy portu zewnętrznego przewiduje się, w pierwszej kolejności, utworzenie stanowiska statkowego do rozładunku gazu płynnego LNG ze
statków o pojemności do 200 tys. m3. Początkowa zdolność przeładunkowa przewidziana jest na 2,5 mln m3, a docelowo będzie to 7,5 mln m3 rocznie. Port zewnętrzny ma tak że spełniać funkcję portu
schronienia dla statków w stanie awaryjnym, obsługującego południową część Morza Bałtyckiego. Planuje się tu również utworzenie dalszych trzech stanowisk do przeładunku innych towarów, w tym w ruchu ro-
ro.
Do portu zewnętrznego będą mogły także bezpiecznie zawijać statki o długości do 300 m, nośności - do 100 tys. DWT i zanurzeniu - 13,5 m.
Nasze atuty to m.in.: doskonałe położenie na
skrzyżowaniu głównych szlaków handlowych w rejonie Bałtyku, dobre połączenia drogowe i kolejowe z południowymi rejonami naszego kraju oraz z Czechami i Słowacją, bardzo dobre połączenie z aglomeracją
berlińską, Brandenburgią i wschodnimi obszarami Niemiec i dogodne połączenia ze Skandynawią.
Satysfakcja naszych klientów jest dla nas największym zadowoleniem. Nam naprawdę warto zaufać.