Urząd Morski w Szczecinie może uznać ub.r., jeśli chodzi o inwestycje hydro-techniczne, za udany. Na przełomie
roku 2008/09 został ogłoszony i rozstrzygnięty przetarg na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej, wraz ze studium wykonalności, ważnej inwestycji dla żeglugi i portów nadodrzańskich, określonej
jako "Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin, Kanał Piastowski i Mieliński - etap II, strona wschodnia i zachodnia".
II etap modernizacji jest kontynuacją, zrealizowanego w latach 2000
-2004, etapu I, który obejmował budowę nowych falochronów przy wyjściu Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych, na długości 3 km, po obu stronach Kanału
Piastowskiego. Obecny, II etap, dotyczy: przebudowy i budowy umocnień brzegowych po obu stronach Kanału Piastowskiego (4 km długości), umocnień brzegowych po obu stronach Kanału Mielińskiego (4 km
długości) oraz budowę nabrzeża 91 (ok. 350 m) na torze wodnym w obrębie Świnoujścia.
Zakres prac obejmuje także roboty związane z: rozbiórką (likwidacją) zwężki na 8 km toru wodnego, rozbiórką
nabrzeża 91 (wraz z zapleczem) i odtworzeniem go, z przesunięciem w kierunku lądu, modernizację oznakowania nawigacyjnego i oświetlenia brzegowego oraz wykonanie robót czerpalnych, które mają przygotować
tor do pogłębienia do 12,5 m. Zakres zleconych prac obejmował także pełnienie nadzoru autorskiego nad realizacją robót objętych dokumentacją.
Planowanym efektem przebudowy (podobnie jak w zakończonym
etapie I) będzie zatrzymanie (zaawansowanej, i nadal postępującej) degradacji umocnień brzegowych oraz wyeliminowanie spłyceń i przegłębień, a także uszkodzeń i obsunięć. W konsekwencji, efektem tej
inwestycji będzie oszczędność kosztów ponoszonych na bieżące remonty umocnień i zmniejszenie nakładów przeznaczonych na utrzymanie toru wodnego. W wyniku modernizacji, tor wodny będzie przygotowany do
pogłębienia do 12,5 m w kolejnym -ostatnim etapie jego modernizacji. Wraz z poprawą warunków nawigacyjnych, m.in. przez większą głębokość toru i poprawę jego geometrii, możliwe będzie wchodzenie do portów
w Szczecinie i Policach statków o większych parametrach (zanurzenie, długość). Inwestycja wpisana jest na listę projektów kluczowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (Priorytet VII.
Transport Przyjazny Środowisku. Działanie 7.2 Rozwój Transportu Morskiego, Pozycja 1).
Przetarg na wykonanie dokumentacji Urząd Morski w Szczecinie ogłosił w październiku ub.r. Stanęły do niego 2
firmy: spółka Mott MacDonald Budmors z Gdańska, która, za kwotę 2 083 959,99 zł, zobowiązała się wykonać studium wykonalności, w ciągu 120 dni, projekt budowlany -w 210 dni, a projekt wykonawczy - w 340
dni oraz konsorcjum: firma Sener z Warszawy, Sener Ingenieria y Sistemas z Las Arenas w Hiszpanii i Biuro Projektów BPBM "Bimor" ze Szczecina. Konsorcjum, za kwotę 4 050 400 zł, zagwarantowało wykonać
studium wykonalności - w 120 dni, projekt budowlany - w 300 dni, a projekt wykonawczy w 330 dni. Według Urzędu Morskiego, Mott Mac Donald Budmors nie spełnił warunków przetargu, więc jako zwycięzcę
wybrano polsko-hiszpańskie konsorcjum.