Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

W obronie gazoportu.

Kurier Szczeciński, 2009-01-20
Zachodniopomorskie domaga się dotrzymania warunków lokalizacji gazoportu w Świnoujściu i sprzeciwia się próbom przeniesienia tej inwestycji do Gdańska. Stanowisko naszego województwa w tej sprawie przedstawiono wczoraj na specjalnej konferencji prasowej w Szczecinie. To reakcja na zamieszanie, jakie wywołała ubiegłotygodniowa wypowiedź wicepremiera Waldemara Pawlaka, stawiająca pod znakiem zapytania umiejscowienie gazoportu. Oliwy do ognia dolał marszałek woj. pomorskiego, który zapowiedział, że wystąpi do rządu z prośbą o ponowne przeanalizowanie lokalizacji inwestycji. Przypomnijmy, że gdy rozważano miejsce budowy gazoportu, to właśnie Gdańsk był głównym rywalem Świnoujścia. Decyzja zapadła w grudniu 2006 roku. - Cieszyłem się wtedy bardzo, w ekspresowym tempie zmieniono plan zagospodarowania Warszowa, dogadaliśmy się z inwestorem w sprawie dzierżawy gruntów - wyliczał na konferencji Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. - Myślałem, że dziś będziemy mówić o postępie prac, a kiedy znów zaczynamy dyskutować, czy gazoport ma powstać w Gdańsku, czy Świnoujściu, to wzbudza to moje wielkie zdziwienie i oburzenie. J. Żmurkiewicz mówił, że mieszkańcy Świnoujścia popierają inwestycję, dzięki której powstanie m.in. duży port. Zaznaczył przy tym, że nie zaszkodzi ona działalności wczasowo-uzdrowiskowej w mieście. Słowa prezydenta Żmurkiewicza potwierdził Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. - Na dziś nie istnieją żadne zagrożenia dotyczące zachowania terminów - dodał J. Siergiej. - W budowę zaangażowane są trzy podmioty: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Urząd Morski i spółka Polskie LNG. Te podmioty ze sobą współpracują. Wojciech Drożdż, członek zarządu województwa, odczytał stanowisko w sprawie lokalizacji gazoportu. Trafi ono do premiera Tuska i wicepremiera Pawlaka. - Pragniemy wyrazić sprzeciw wobec marginalizacji województwa zachodniopomorskiego z europejskiego rynku transportowego i prób przeniesienia inwestycji związanej z gazoportem do Gdańska. Zwracamy się o konsekwencję w działaniach opartych na podjętych decyzjach dotyczących lokalizacji terminala LNG w porcie zewnętrznym w Świnoujściu - napisano w dokumencie. Przypomniano, że ta lokalizacja to optymalne rozwiązanie, potwierdzone wcześniejszymi ekspertyzami. U podstaw decyzji inwestora legły: uregulowana sytuacja prawna gruntów, niższe całkowite koszty (w tym eksploatacji), krótsza, bezpieczniejsza i tańsza droga transportu LNG do Świnoujścia, większe zapotrzebowanie na ten gaz w woj. zachodniopomorskim oraz dywersyfikacja lokalizacji kluczowych instalacji do przeładunku surowców energetycznych. U podstaw decyzji inwestora legły: uregulowana sytuacja prawna gruntów, niższe całkowite koszty (w tym eksploatacji), krótsza, bezpieczniejsza i tańsza droga transportu LNG do Świnoujścia, większe zapotrzebowanie na ten gaz w woj. zachodniopomorskim oraz dywersyfikacja lokalizacji kluczowych instalacji do przeładunku surowców energetycznych. Według marszałka województwa Władysława Husejki, inwestycja ta jest niepowtarzalną szansą dla naszego regionu i trzeba ją wykorzystać. Tymczasem trwają prace nad specustawą, która ma uprościć procedury i przyśpieszyć budowę gazoportu. Wiceminister skarbu Krzysztof Żuk mówił w ub. piątek, że na pewno powstanie on w Świnoujściu. Potwierdził to wczoraj Sławomir Nowak, szef gabinetu politycznego premiera. Terminal ma być gotowy w 2014 r. Początkowo odbierałby rocznie 1,8 mln ton skroplonego gazu (LNG), co odpowiada 2,5 mld m sześć, gazu ziemnego. Po rozbudowie jego moce mogłyby zostać potrojone. Koszty inwestycji szacowane są na ok. 3 -3,5 mld zł. "
 
(ek)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl