MINIONY rok spółka PKP Cargo zakończyła na minusie. Oprócz programu naprawczego zaczęto w niej realizować pakiet
antykryzysowy.
Widoczne objawy recesji w gospodarce niekorzystnie wpływają na działalność spółki PKP Cargo. W 2008 r. przewiozła o ponad 11 min ton towarów mniej niż rok wcześniej i odnotowała
ujemny wynik finansowy. A ten rok może być dla firmy jeszcze trudniejszy. O sytuacji finansowej PKP Cargo w znacznej mierze będzie więc decydowała racjonalizacja kosztów.
- Nie oznacza to jednak, że
zostaną ograniczone wydatki na te przedsięwzięcia, które są związane z rozwojem spółki - mówi Ryszard Jacek Wnukowski, rzecznik PKP Cargo. - Priorytetem pozostaną więc inwestycje, które mają przy-nieść
firmie największe efekty ekonomiczne. Chodzi tu zwłaszcza o środki na modernizację taboru, informatyzację procesów zarządzania i monitorowania procesów przewozowych, budowę terminali i centrów
logistycznych.
PKP Cargo, realizując już w II połowie ub.r. program naprawczy, który uwzględniał konieczność niezakłóconego funkcjonowania spółki, uzyskało w racjonalizacji kosztów znaczące
oszczędności. Np. wymierne efekty finansowe przyniosło w 2008 r. i ma przynieść w tegorocznym budżecie przeniesienie prawie 5,5 tys. pracowników związanych z obsługą trakcyjną do spółek pasażerskich.
PKP Cargo liczą, że znaczne oszczędności powinno im przynieść wprowadzenie nowej struktury organizacyjnej. Zamiast 42 dotychczasowych zakładów przewozów towarowych i zakładów taboru od 1 stycznia br.
jest 16 nowych zakładów regionalnych. Dyrektorem Zachodniopomorskiego Zakładu Spółki w Szczecinie został Piotr Horoszko.
Spółka nie chce się jednak koncentrować tylko na cięciu kosztów, ale także
szuka klientów i nowych kontraktów.
- Mobilizacja służb handlowych PKP Cargo już przyniosła wymierne efekty - zapewnia Wnukowski. - Dzięki wprowadzeniu nowej polityki handlowej upraszczającej procedury
i ułatwiającej negocjacje z klientem, a także bardziej elastycznemu, probiznesowemu podejściu w uzgadnianiu kontraktów wartość podpisanych umów znacznie przewyższa wartość kontraktacji z początku 2008
roku.
Niestety, obecna sytuacja gospodarcza weryfikuje deklaracje klientów. Faktycznie realizowane przez PKP Cargo przewozy są mniejsze od zakontraktowanych. Spodziewane dalsze pogłębianie się
stagnacji na rynku skłoniło spółkę do wprowadzenia bardziej radykalnych oszczędności. Dlatego 30 grudnia ub.r. weszły w życie pierwsze uchwały zarządu PKP Cargo dotyczące tzw. pakietu anty-kryzysowego.
Jego celem jest określenie zasad ograniczania kosztów, w tym: inwestycji, administracji, zarządzania nieruchomościami, remontów, eksploatacji i pracowniczych. Obejmują one zarówno centralę PKP Cargo, jak
i nowo utworzone zakłady spółki.