W Wilnie 11 września br. odbyto się kolejne posiedzenie Polsko-Litewskiej Komisji ds.
Transportu Morskiego, o współpracy w morskiej żegludze handlowej. Spotkaniu przewodniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Polski Anna Wypych-Namiotko oraz sekretarz w Ministerstwie
Transportu i Komunikacji Litwy Arvy-das Vaitkus.
Jego tematyką byty zagadnienia polsko-litewskiej współpracy w dziedzinie transportu morskiego oraz polityki transportowej w regionie Morza
Bałtyckiego. W trakcie spotkania ustalono, że przygotowany zostanie wspólny wniosek dotyczący projektu utworzenia autostrady morskiej Kłajpeda - Świnoujście oraz jego dofinansowania przez Komisję
Europejską. Okazuje się bowiem - jak obie strony zgodnie oceniły, że dotychczasowe wsparcie Komisji Europejskiej przez program Marko Polo jest niewystarczające i w żaden sposób nie motywuje do utworzenia
połączenia morskiego będącego alternatywą dla transportu drogowego. Zgodzono się, komentuje Władysław Lisewski, wiceprezes ZMPSiŚ SA, uczestnik spotkania, że program Marko Polo jest wystarczający w
przypadku rozwoju już istniejących połączeń, zaś zdecydowanie za niski dla nowo organizowanych autostrad morskich. Zarówno przewoźnicy morscy, jak i lądowi nie wykazują zainteresowania tworzeniem nowych
linii przy obecnie istniejącym finansowaniu.
Ustalono ponadto, że polski rząd zadba o to, by przeprowadzane były rzetelne kontrole technicznego stanu pojazdów poruszających się na polskich drogach
w kierunku Litwy, jakości używanego paliwa, przestrzegania wszelkich przepisów wynikających z ruchu. Chodzi bowiem o ty, by realnie oszacować potrzebę dopłat. Ze zgromadzonych danych wynika, iż koszt
transportu jednego pojazdu drogą morską wynosi dziś 750 euro, a sam koszt zużywanego paliwa przez każdy samochód na tej trasie szacowany jest na poziomie 400 euro.
Uczestniczący w spotkaniu na Litwie
Władysław Lisewski w imieniu ZMPSiŚ SA podpisał list intencyjny z przedstawicielami zarządu portu w Kłajpedzie o współdziałaniu obydwu podmiotów na rzecz autostrady morskiej.
Projektowana autostrada
przejęłaby część ładunków kierowanych przewozami drogowymi. Realizacja tego projektu przyniosłaby oprócz obniżenia kosztów transportu również korzyści ekologiczne poprzez ograniczenie emisji
dwutlenku węgla, jak i bezpieczeństwo odciążające sieć drogową i zmniejszając ilość wypadków drogowych. Ponadto projekt autostrady morskiej Kłajpeda - Świnoujście wpisuje się w program zrównoważonego
rozwoju transportu w krajach Unii Europejskiej.