Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Morska autostrada Świnoujście - Kłajpeda

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2008-10-17
W Wilnie 11 września br. odbyto się kolejne posiedzenie Polsko-Litewskiej Komisji ds. Transportu Morskiego, o współpracy w morskiej żegludze handlowej. Spotkaniu przewodniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Polski Anna Wypych-Namiotko oraz sekretarz w Ministerstwie Transportu i Komunikacji Litwy Arvy-das Vaitkus. Jego tematyką byty zagadnienia polsko-litewskiej współpracy w dziedzinie transportu morskiego oraz polityki transportowej w regionie Morza Bałtyckiego. W trakcie spotkania ustalono, że przygotowany zostanie wspólny wniosek dotyczący projektu utworzenia autostrady morskiej Kłajpeda - Świnoujście oraz jego dofinansowania przez Komisję Europejską. Okazuje się bowiem - jak obie strony zgodnie oceniły, że dotychczasowe wsparcie Komisji Europejskiej przez program Marko Polo jest niewystarczające i w żaden sposób nie motywuje do utworzenia połączenia morskiego będącego alternatywą dla transportu drogowego. Zgodzono się, komentuje Władysław Lisewski, wiceprezes ZMPSiŚ SA, uczestnik spotkania, że program Marko Polo jest wystarczający w przypadku rozwoju już istniejących połączeń, zaś zdecydowanie za niski dla nowo organizowanych autostrad morskich. Zarówno przewoźnicy morscy, jak i lądowi nie wykazują zainteresowania tworzeniem nowych linii przy obecnie istniejącym finansowaniu. Ustalono ponadto, że polski rząd zadba o to, by przeprowadzane były rzetelne kontrole technicznego stanu pojazdów poruszających się na polskich drogach w kierunku Litwy, jakości używanego paliwa, przestrzegania wszelkich przepisów wynikających z ruchu. Chodzi bowiem o ty, by realnie oszacować potrzebę dopłat. Ze zgromadzonych danych wynika, iż koszt transportu jednego pojazdu drogą morską wynosi dziś 750 euro, a sam koszt zużywanego paliwa przez każdy samochód na tej trasie szacowany jest na poziomie 400 euro. Uczestniczący w spotkaniu na Litwie Władysław Lisewski w imieniu ZMPSiŚ SA podpisał list intencyjny z przedstawicielami zarządu portu w Kłajpedzie o współdziałaniu obydwu podmiotów na rzecz autostrady morskiej. Projektowana autostrada przejęłaby część ładunków kierowanych przewozami drogowymi. Realizacja tego projektu przyniosłaby oprócz obniżenia kosztów transportu również korzyści ekologiczne poprzez ograniczenie emisji dwutlenku węgla, jak i bezpieczeństwo odciążające sieć drogową i zmniejszając ilość wypadków drogowych. Ponadto projekt autostrady morskiej Kłajpeda - Świnoujście wpisuje się w program zrównoważonego rozwoju transportu w krajach Unii Europejskiej.
 
(jot)
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl