Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Komercjalizacja utrącona

Kurier Szczeciński, 2008-11-24
Polska Żegluga Morska nie zostanie skomercjalizowana - podczas piątkowego posiedzenia Sejmu ogłosił minister skarbu Aleksander Grad. Umożliwiający to zapis z przyjętego wczoraj projektu ustawy ma usunąć Senat. Było to już drugie podejście do nowelizacji ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, której jeden z zapisów stwarza możliwość przekształcenia PŻM z przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę skarbu państwa. Większość w jej radzie nadzorczej mieliby wtedy przedstawiciele skarbu państwa, którzy decydowaliby o obsadzie kierowniczych stanowisk w firmie. Wzbudziło to obawy dyrekcji i załogi przedsiębiorstwa przed jego upolitycznieniem. Przedstawiciele związków zawodowych w tej sprawie protestowali nawet w Warszawie. Wsparli ich posłowie opozycji i część posłów koalicji. W efekcie Sejm przyjął nowelizację ustawy dopiero w ostatni piątek, ale minister Grad poinformował, że zgodnie z ustaleniami koalicyjnymi, firma nie będzie komercjalizowana. - W Senacie wprowadzimy poprawkę, która pozwoli rozstrzygnąć kwestię PŻM-u w taki sposób, aby wszystkie strony na tej sali były zadowolone, jak i również załoga PŻM. To znaczy przywrócimy stan, że PŻM będzie przedsiębiorstwem państwowym - poinformował minister. Stwierdził on równocześnie, że jego resor ma problemy z uzyskiwaniem informacji na temat tego, co dzieje w firmie i zapowiedział, że będzie starał się o zmianę przepisów, tak, żeby do firmy mogli wkroczyć kontrolerzy MSP. - Sytuacja jest przedziwna. Minister skarbu państwa, który odpowiada za mienie publiczne, nie może skontrolować przedsiębiorstwa państwowego, które posiada kilkadziesiąt spółek prawa handlowego. Sytuacja firmy nie wygląda dziś różowo - oceniał Grad. Zdaniem Pawła Szynkaruka, dyrektora naczelnego PŻM, wszystkie wątpliwości będzie można wyjaśnić podczas merytorycznych rozmów z MSP. - Bardzo się cieszę, że koalicja doszła do wniosku, iż to nie jest moment na takie przekształcenia. Sytuacja na rynku finansowym i żeglugowym jest bardzo zła. Zmiany właścicielskie w firmie mogłyby jej zaszkodzić. Przed nami w ogrom pracy, żeby PŻM funkcjonował w sytuacji obecnej zapaści. Wycofanie się z komercjalizacji to bardzo ważny sygnał dla banków - ocenia dyrektor. Odrzucenie tego pomysłu podoba się też Mirosławowi Folcie, przewodniczącemu Rady Pracowniczej PŻM. - Nie tylko ja, ale wszyscy pracownicy PŻM, ucieszyli się serdecznie. Liczę, że z MSP powrócimy do komisji międzyresortowej i będziemy dyskutować - co dalej z firmą? Na dziś przedsiębiorstwo państwowe to jest najlepsza dla nas forma.
 
(mak)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl