Ponad 100 osób uczestniczyło w Środkowoeuropejskim Forum Infrastruktury Ko-lejowej 2008, które odbyło się w
warszawskim hotelu Novotel. Politykę kolejową w naszej części Europy przedstawił
Zoltan Kazatsay, zastępca dyrektora generalnego DG TREN w Komisji Europejskiej. Zwrócił on uwagę, że nowe państwa
członkowskie Unii Europejskiej korzystają z większości pieniędzy pochodzących z Funduszu Spójności. To wsparcie podzielone jest na dwa sektory: środowisko i transport. Obecnie rozwojowi kolei poświęca się
więcej uwagi niż przed laty, co wynika ze światowego kryzysu finansowego i wysokich cen ropy.
Dla polskiego transportu kolejowego opracowany został masterplan do 2030 r. Jak powiedział
Andrzej
Massel, z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa, w dokumencie zawarto 3 scenariusze: jeden negatywny, czyli spadek przewozu węgla oraz dwa pozytywne, czyli inwestycje w infrastrukturę kolejową i
wybudowanie do 2020 r., kolei dużych prędkości. W przypadku pierwszego scenariusza, masterplan zakłada zwiększenie przewozów intermodalnych.
-Nie tiry na tory, ale kontenery na tory. Przyszłością
będą przewozy pociągami kontenerowymi z Azji do Europy. Jeśli chodzi o infrastrukturę, to masterplan przewiduje 3 typy inwestycji: budowę nowej infrastruktury wysokiej jakości, modernizację istniejących
linii kolejowych - głównie sieci TEN-T, przywrócenie standardowych parametrów infrastruktury (prędkość, nacisk na oś) oraz instalację nowoczesnych i sprawnych systemów sygnalizacyjnych, na odcinkach o
małym lub średnim ruchu -stwierdził A. Massel.
Najpilniejsze założenia inwestycyjne PKP PLK, do 2012 r., dotyczą głównie ruchu po-ciągów na Euro 2012 i obejmują m.in. trasy: Warszawa - Gdynia
(300 km), Poznań - Wrocław (58 km linii), Warszawa – Łódź (129 km), Warszawa - Terespol (121 km), Zgorzelec - Medyka (317 km).
Europejska sieć TEN-T obejmuje 106 tys. km linii kolejowych.
Planowane jest opracowanie Zielonej Księgi, zawierającej ocenę wszystkich projektów.