Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Zintegrowana polityka morska.

Namiary na Morze i Handel, 2008-11-03
"Gospodarka morska szansą rozwoju przedsiębiorczości w Polsce - mit, czy rzeczywistość?"- pod takim hasłem odbyła się, 16 października br., w Warszawie, debata zorganizowana przez Konfederację Pracodawców Polskich oraz Związek Armatorów Polskich, z udziałem Anny Wypych-Namiotko, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury. - Największą szansą dla rozwoju polskiej gospodarki morskiej jest współtworzenie zintegrowanej polityki morskiej Unii Europejskiej. Zadaniem rządu jest umocnienie spójności regionów nadmorskich z resztą kraju, tworzenie europejskiego transportu bez granic oraz właściwych warunków prawnych dla funkcjonowania polskiej floty, poprzez ustawę żeglarską i wprowadzenie podatku tonażowego- powiedziała A. Wypych-Namiotko. Debata podzielona została na 3 panele tematyczne. Dyskusję rozpoczęto od "Polityki Unii Europejskiej w Regionie Morza Bałtyckiego". Jak podkreśliła Małgorzata Kałużyńska, dyrektor Departamentu Analiz i Strategii Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, strategia ma być opracowana do czerwca 2009 r., a jej priorytetami będą m.in.: ochrona środowiska, dobrobyt regionów nadmorskich oraz bezpieczeństwo. Wstępne stanowisko rządu w tej sprawie będzie znane do końca października br. Andrzej Królikowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, zastanawiał się nad potrzebą opracowania polskiej polityki regionalnej, z uwzględnieniem przestrzegania zasad europejskich - tam, gdzie jest to konieczne. Zwłaszcza w zakresie działalności uczelni morskich oraz przy tworzeniu brakujących aktów prawnych w planowaniu przestrzennym na polskich obszarach morskich. Zdaniem Pawła Szynkaruka, prezesa Związku Armatorów Polskich, strategia polityki morskiej musi odnosić się do polskiej racji stanu i do polskich armatorów, którzy pod obcymi banderami zatrudniają jednak własne załogi. - Nie wyciągamy rąk po publiczne pieniądze, tylko wnioskujemy do rządu o wprowadzenie prawnych podstaw, pozwalających na powrót polskich armatorów pod banderę narodową. W Zespole Trójstronnym powołaliśmy zespół, który, wspólnie z urzędnikami resortu infrastruktury, przejrzy zapisy w projekcie ustawy żeglarskiej- powiedział P. Szynkaruk. Panel drugi poświęcony był roli i znaczeniu portów morskich w rozwoju gospodarczym kraju. Wciągu ostatnich 10 lat, nastąpił niespotykany wcześniej wzrost przeładunków, który w 2007 r. osiągnął poziom 60 mln t. Porty inwestują rocznie średnio 300 mln zł, co pozwala im na nadrobienie opóźnień, w porównaniu do innych portów europejskich. Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, stwierdził, że infrastruktura portowa zmienia się zgodnie z za-potrzebowaniem klienta. W Gdyni np. ulokowało się 300 firm, a pieniądze z dobrze przeprowadzonej prywatyzacji pozostają w gestii władz portowych. Mniej powodów do radości miał Ryszard Strzyżewicz, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, którego czeka naprawa szkód wynikłych ze zbyt pospiesznej prywatyzacji spółek portowych oraz odzyskanie terenu o powierzchni 60 ha, blokowanego przez Euro Port, który nigdy nie rozpoczął działalności. Wizerunek zawodu marynarza był tematem dyskusji panelu trzeciego, prowadzonego przez kpt. ż.w. Jerzego Uziębło, prezesa Krajowej Izby Gospodarki Morskiej. Jak podkreślili uczestnicy, polskie szkolnictwo morskie jest powodem do dumy, czego najlepszym dowodem jest zabieganie o lokalizację w Polsce Europejskiego Centrum Kształcenia Kadr Morskich. Mankamentem zawodu jest brak ustawy o zatrudnieniu marynarzy na polskich statkach morskich, ale - jak powiedziała Janina Mentrak, dyrektor Departamentu Transportu Morskiego w Ministerstwie Infrastruktury - prace nad tą ustawą muszą zakończyć się do 2010 r. Obrady podsumował Andrzej Malinowski, prezydent Konfederacji Pracodawców Polskich, który zadeklarował podjęcie współpracy z KIGM i ZAP. - Wnioski z naszych obrad przekażemy premierowi Donaldowi Tuskowi - obiecał szef KPP.
 
Ewa Grunert
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl