PPC Port Szczecin wzbogacił się o dwie duże kontenerowe suwnice bramowe. Podobnie, jak kupiony niedawno 100-tonowy dźwig
Gottwald, z czasem znajdą one zastosowanie na tworzonym właśnie nowym terminalu kontenerowym na Ostrowie Grabowskim.
Suwnice typu RTG-35 zostały wyprodukowane przez włoską firmę Fantuzzi Reggiane. Mają
imponujące gabaryty - każda z nich waży 128 ton i jest wyposażona w osiem kół. Są w stanie podnosić ładunki ważące nawet 35 ton. Pod suwnicą jest miejsce na ustawienie czterech kontenerów na wysokość i
sześciu na szerokość. Na górze pozostaje wtedy jeszcze przestrzeń na manipulację, a na dole pas dla pojazdów. Urządzenie jest wyposażone w układy: przeciwprzechyłowy; automatycznego sterowania i
pozycjonowania oraz sterowania pracą poprzez lokalną bezprzewodową sieć komputerową. W tej chwili na Terminalu Ewa prowadzone są przygotowania do uruchomienia suwnic.
Jest to już kolejna tego typu
inwestycja PCC Port Szczecin w tym roku. Wcześniej spółka kupiła dźwigi samojezdne MultiDocker oraz Gottwald. Ten ostatni może podnosić nawet 100-tonowe ładunki. Wszystkie te urządzenia na razie będą
pracować na istniejącej obecnie bazie kontenerowej przy Nabrzeżu Czeskim. Jej maksymalne możliwości przeładunkowe są jednak na wyczerpaniu. Dlatego też nowe dźwigi i suwnice docelowo mają znaleźć
zastosowanie na nowym terminalu kontenerowym, który w 2010 r. zostanie uruchomiony na Ostrowie Grabowskim. W lutym tego roku PCC Port Szczecin wygrało przetarg na dzierżawę przeznaczonych na ten cel
terenów, których łączna powierzchnia sięga 15 ha. Terminal będzie znajdował się przy Nabrzeżu Fińskim o długości 240 metrów, do którego mogą przybijać statki o zanurzeniu 9,15 metrów i pojemności do 30
tys. ton. Budowa terminalu jest zaplanowana na kilka etapów. Najpierw zrobione ma być uzbrojenie techniczne terenu. Następnie wytyczony zostanie układ komunikacyjny Według założeń, wewnętrzny układ dróg
na terminalu ma zostać bezkolizyjnie włączony do istniejącej w porcie sieci dróg. Terminal z lądem zostanie też połączony nową siecią torów, której długość wyniesie 800 metrów. Kolejny etap budowy obejmie
place manewrowe i składowe. Będzie na nich można składować w sumie 1800 kontenerów 20-stopowych. Mają zostać też wydzielone 144 stanowiska dla kontenerów chłodzonych.
Poza inwestycjami w sprzęt
spółka przygotowuje się do uruchomienia terminalu poprzez szkolenia swoich pracowników. Ostatnio swoje kwalifikacje podnieśli operatorzy, z których 11 uzyskało uprawnienia do obsługi żurawi szynowych, a
31 do obsługi żurawi samojezdnych. Do pracy na nowych suwnicach kontenerowych przygotowanych jest 17 pracowników, z których 4 uzyskać ma uprawnienia konserwatorskie.
Spółka PCC Port Szczecin to dawna
Drobnica Port Szczecin. Na początku 2007 r. została ona kupiona przez PCC Raił, który ma obecnie ponad 90 proc. jej udziałów. Jej właściciel to drugi pod względem wielkości prywatny przewoźnik kolejowy w
Polsce. Grupa, w skład której wchodzi, ma roczne obroty prawie 1 mld euro i skupia w sumie 65 spółek działających na trzech kontynentach. Specjalizują się one przede wszystkim w logistyce, przemyśle
chemicznym i paliwowym.