OKOŁO 500 mln zł w ciągu najbliższych pięciu lat na inwestycje chce wydać Zarząd Morskich Portów Szczecin i
Świnoujście. W przyszłym roku nowych budów pojawi się jednak niewiele, gdyż start większości ważnych przedsięwzięć jest zaplanowany dopiero na 2010 r.
Okazją do przedstawienia inwestycyjnych planów
portu była niedawna, pierwsza konferencja prasowa nowego Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Jego prezes Jarosław Siergiej przyznał, że w przyszłym roku w porcie nie zobaczymy zbyt wielu
nowych przedsięwzięć. Najpoważniejszym ma być wydłużenie o 35 metrów i remont istniejącej części Nabrzeża Zbożowego przy elewatorze Ewa. W dalszej kolejności inwestycje w północnej części półwyspu Ewa
mają objąć budowę postojowego Nabrzeża Niemieckiego o długości 163 metrów, torów kolejowych i sieci energetycznej. Planowany termin zakończenia całego przedsięwzięcia to 2012 r, a jego koszt wyniesie ok.
50 mln zł.
Dofinansowanie razy siedem
Modernizacja Ewy jest jedną z siedmiu inwestycji, które w najbliższych pięciu latach mogą liczyć na dofinansowanie ze środków unijnych, a
konkretnie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zostały na nie już podpisane tzw. pre-umowy. Maksymalnie będzie można dla nich uzyskać do 85 proc. dofinansowania. W tej chwili trwają prace
związane z opracowaniem dokumentacji projektowej. Podpisanie wiążących umów o dofinansowanie i uruchomienie kredytów pomostowych na te inwestycje zarząd planuje na przyszły rok, więc przedsięwzięcia te
najwcześniej mają ruszyć w 2010 r.
Wśród najważniejszych inwestycji nowe szefostwo portu wymienia przebudowę infrastruktury drogowej w porcie w Szczecinie i Świnoujściu. Ma ona objąć najbardziej
intensywnie eksploatowane drogi. Wybudowana będzie też sieć kanalizacyjna o długości 12 km i nowe oświetlenie. Szacunkowa wartość inwestycji to ok. 70 mln zł.
Za unijne pieniądze przebudowana ma
zostać także infrastruktura kolejowa w portach. Prace obejmą w sumie tory o łącznej długości 38 km wraz z rozjazdami. Wartość inwestycji jest szacowana na ponad 90 mln zł.
Kolejne przedsięwzięcie to
budowa stanowiska promowego nr 1 w Bazie Promów Morskich w Świnoujściu. W jego ramach ma powstać nabrzeże o łącznej długości 246 metrów z pomostami dla pasażerów i samochodów, parkingami i placami
manewrowymi. Przewidywane wydatki to ok. 109 mln zł.
Zmodernizowana ma też zostać infrastruktura portowa w Kanale Dębickim, a konkretnie przy kontenerowym Nabrzeżu Czeskim i sąsiednim Nabrzeżu
Słowackim. Mają na nich pojawić się nowy tzw. oczep i palościanka. Zbudowane będą też tory kolejowe i sieć wodno--kanalizacyjna. Wartość inwestycji to ok. 82 mln zł.
Przedsięwzięcie na Półwyspie
Katowickim w Szczecinie obejmuje natomiast min. budowę Nabrzeża Dąbrowieckiego o długości ok. 250 m wraz z wodnym torem podejściowym oraz budowę nabrzeża barkowego o długości ok. 80 m. Jego wartość
przekracza 80 mln zł.
W Basenie Górnośląskim zbudowane ma zostać Nabrzeże Dolnośląskie o długości 308 metrów. Zasypany będzie też Basen Notecki, zbudowane tory kolejowe i plac manewrowy. Ta inwestycja
ma kosztować ok. 74 mln zł.
Rekordowy gazoport
Wstępne prace przygotowawcze rozpoczęte zostały na trzy inne inwestycje. Najważniejszą z nich będzie budowa stanowiska do przeładunku
płynnego gazu (LNG) w planowanym porcie zewnętrznym w Świnoujściu.
Wstępne prace przygotowawcze rozpoczęte zostały na trzy inne inwestycje. Najważniejszą z nich będzie budowa stanowiska do przeładunku
płynnego gazu (LNG) w planowanym porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Inwestycja obejmuje budowę nabrzeża dalbowego (do przeładunków płynnych) o długości 412 merów i głębokości technicznej 14,5 metra.
Powstać ma też m.in. falochron osłonowy, pomost dla rurociągów i wyspy cumownicze. Inwestycja, która ma kosztować 150 mln zł, jest zaplanowana na lata2010-2012, ale jako realny moment ukończenia budowy
gazoportu podaje się obecnie 2014 r.
Stanowisko nr 6 w Bazie Promów Morskich ma zostać przedłużone o 65 metrów, dzięki czemu osiągnie długość 210 m. Zbudowana ma tu też zostać nowa galeria pasażerska i
ruchomy pomost pasażerski. Przedsięwzięcie zaplanowane na lata 2009 - 2010 ma być sfinansowane w ramach projektu Autostrady Morskie. Jego wartość to 24 mln zł. Za 33 mln zł środków własnych port chce
natomiast wybudować system transportu węgla na zapleczu nabrzeża Górników w Świnoujściu.
Będzie on służył do odbierania tego surowca ze statków i jego załadunku na wagony.