- Nie liczcie na to, że w przyszłym roku port zamieni się w plac budowy. Cały 2009 r. poświęcimy na przygotowanie
inwestycji, które na dobre ruszą w 2010 r. - na wczorajszej konferencji prasowej mówił Jarosław Siergiej, nowy prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Wczoraj niedawno wybrany
zarząd portu zorganizował swoją pierwszą konferencję prasową, na której jego członkowie mówili o inwestycjach zaplanowanych na najbliższe lata. Główny nacisk ma zostać położony na przedsięwzięcia
współfinansowane ze środków europejskich: przebudowę infrastruktury drogowej oraz kolejowej w portach Szczecina i Świnoujścia, budowę stanowiska promowego nr 1 w Bazie Promów Morskich w Świnoujściu oraz
przedłużenie nabrzeża i budowę nowego magazynu zbożowego przy elewatorze Ewa. W przyszłym roku z tych inwestycji rozpocznie się jednak tylko rozbudowa nabrzeża zbożowego, gdyż finansowanie pozostałych ma
wymagać dłuższego przygotowania.
- W ciągu najbliższych 4-5 lat na podstawowy plan inwestycyjny potrzeba ok. 500 mln zł. Punktem zerowym będzie podpisanie umów o dofinansowanie. Wtedy będziemy
organizować kredyty pomostowe na wkład unijny, który później zostanie nam zwrócony - wyjaśnił dyr. do spraw finansowych Paweł Adamarek.
Wśród już zrealizowanych inwestycji port na pierwszym miejscu
wymienia budowę Nabrzeża Fińskiego wraz z drogą i linią kolejową, na których w 2010 r. spółka PCC Port Szczecin ma uruchomić nową bazę kontenerową. Jarosław Siergiej przyznał, że obecnie możliwości tego
typu przeładunków w porcie są już na wyczerpaniu. - PCC czyni starania, żeby sprostać rosnącym potrzebom rynkowym. W tym roku mamy jakieś 62 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych). Pewnie jest tu jakaś
nieprzekraczalna granica. Mocno dopingujemy PCC, żeby terminal kontenerowy ruszył jak najszybciej - zapewnia prezes.
Port stara się też znaleźć firmy, które będą prowadziły działalność produkcyjno-
przeładunkową na terenie tworzonego przez niego Zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego. Na cztery wydzielone działki o pow. ok. 4 ha ma obecnie trzech zainteresowanych oferentów.
Najgłośniejszym przedsięwzięciem w portach Pomorza Zachodniego w najbliższych latach będzie budowa Terminalu LNG w Świnoujściu. Zdaniem Władysława Lisewskiego, odpowiedzialnego w portowym zarządzie za
inwestycje, realny termin jego ukończenia to 2014 r.
- Zarówno Urząd Morski, jak i my zleciliśmy badania geologiczne gruntu pod tę inwestycję. Jest on stabilny i nie będzie stwarzał
problemów.