Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Plan na Brukselę

Kurier Szczeciński, 2008-09-15
Program restrukturyzacyjny Stoczni Szczecińskiej Nowej jest już w Brukseli, a minister skarbu podpisał wstępną umowę prywatyzacyjną z inwestorem - Mostostalem Chojnice. Zakład ma stać się rentowny już za dwa lata, ale nie obejdzie się bez zwolnień. Najsłabszym punktem programu może okazać się dodatkowa pomoc publiczna dla stoczni. Zgodnie z zapowiedziami, programy restrukturyzacyjne wszystkich trzech polskich stoczni zostały przesłane do Brukseli w piątek, w ostatnim dniu wyznaczonym przez Komisję Europejską. Program przygotowany dla stoczni szczecińskiej przez Mostostal Chojnice zakłada, że zakład osiągnie rentowność już w 2010 r., w czym ma pomóc renegocjacja nierentownych kontraktów na budowę statków. - Drugi etap zakłada, że po 2010 r. zamierzamy rozpocząć produkcję statków, które będą przynosiły stoczni - w naszym przekonaniu - zyski - powiedział Zbigniew Urbaniec, przewodniczący Rady Nadzorczej Mostostalu Chojnice. Program zakłada równocześnie redukcję zatrudnienia. Minister skarbu Aleksander Grad stwierdził, że wynikają one z ograniczeń produkcji przejętych przez KE dla poszczególnych stoczni. - Załoga wie, że bez zwolnień się nie obejdzie. Nikogo ze stoczniowców nie zostawimy samemu sobie - zadeklarował minister. W piątek podpisane zostały też wstępne umowy prywatyzacyjne z inwestorami chcącymi kupić stocznie. Wcześniej podpisanie było planowane na 30 września. Szef resortu skarbu powiedział, że zdecydowano się na to wcześniej, aby pokazać komisji zdeterminowanie w sprawie prywatyzacji stoczni. Komisja Europejska w specjalnym komunikacie potwierdziła, że otrzymała plany restrukturyzacyjne trzech polskich stoczni. Poinformowała też, że będzie je teraz oceniać m.in. pod kątem zgodności z zasadami udzielania pomocy publicznej. Jak już pisaliśmy, po rozmowach w komisji eurodeputowany Bogusław Liberadzki ocenia, że właśnie przyznana przez rząd dodatkowa pomoc publiczna (ponad 1,2 mld zł dla wszystkich stoczni) wzbudza największe zastrzeżenia w Brukseli. W piątek potwierdził to też inny eurodeputowany - Dariusz Rosati, który jednak zasugerował możliwość pozytywnych rozstrzygnięć dla stoczni szczecińskiej. - Komisja Europejska dawała wielokrotnie do zrozumienia, że polskie stocznie otrzymały bardzo dużo dodatkowej pomocy publicznej i na większą pomoc nie może się już zgodzić. Nie wiemy, czy komisja podejdzie do ostatecznych planów restrukturyzacji przychylnie, czy zdecyduje się je odrzucić. Nie jest wykluczona sytuacja, że być może jedna ze stoczni uzyska pozytywną opinię Komisji Europejskiej. Nie chcę mówić która, ale znajdująca się w zachodniej Polsce - powiedział eurodeputowany. Resort skarbu uważa natomiast, że bez dodatkowej pomocy publicznej prywatyzacja stoczni byłaby niemożliwa, gdyż nie dałoby się znaleźć inwestora, który wziąłby na siebie obciążenia wynikające z nierentownych kontraktów na statki. W przypadku stoczni szczecińskiej ich kwota jest obecnie szacowana na ponad 800 mln zł. Na decyzję Komisji Europejskiej trzeba będzie prawdopodobnie poczekać do początku października. Jeśli zaakceptuje program restrukturyzacyjny, stocznia będzie mogła zostać sprywatyzowana. W przeciwnym wypadku KE prawdopodobnie wyda decyzję nakazującą stoczni zwrot otrzymanej pomocy publicznej, co będzie oznaczać jej upadłość. Dodatkową formą nacisku na komisję ma być demonstracja, którą jutro w Brukseli organizują związkowcy z zachodniopomorskiej "Solidarności". Na miejscu wspomóc ich mają działacze związków zawodowych branży metalowej z innych krajów Europy.
 
(mak), PAP
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl