Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Dla gospodarki morskiej i transportu

Namiary na Morze i Handel, 2008-08-06

Wyższe uczelnie Pomorza Zachodniego, z racji nadmorskiego położenia regionu, z natury rzeczy, kształcę kadry dla szeroko pojętej gospodarki morskiej: żeglugi, transportu, przemysłu okrętowego, firm kooperujących ze stoczniami, a nawet - na potrzeby turystyki morskiej. W kształceniu tym mają ponad 60-letnią tradycję. Poza Akademią Morską w Szczecinie, kształcącą pracowników dla floty i portów oraz Akademią Rolniczą, zajmującą się biologią morza, polska gospodarka morska czerpie kadry, przede wszystkim ekonomiczne, z Uniwersytetu Szczecińskiego (US), inżynierskie natomiast - z Politechniki Szczecińskiej (PS). US jest łatwo rozpoznawalny wśród transportowców i żeglugowców, nie tylko naszego kraju, przede wszystkim dzięki organizacji, razem z Katedrą Transportu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, międzynarodowej konferencji naukowej "Translog", której początki sięgają 2001 r. Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług (WZiEU) US, będący współorganizatorem tej imprezy, kontynuuje doświadczenia "szczecińskiej szkoły transportowej", stworzonej przez Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny PS oraz Wydział Transportu i Łączności US. I właśnie te doświadczenia sprzed lat przeważyły szalę, aby na uniwersytecie powstał i rozwijał się prężny wydział ekonomiczny, przygotowujący kadry menedżerskie, zdolne zarządzać nowocześnie firmami transportowymi, w tym także armatorskimi. Historia wydziału sięga 1946 r. i jest związana z rozwojem szkolnictwa wyższego na Pomorzu Zachodnim. Wtedy, utworzono w Szczecinie filię Akademii Handlowej z Poznania. Była to pierwsza placówka tego typu w regionie. W 1950 r. uzyskała ona status samodzielnej uczelni - Wyższej Szkoły Ekonomicznej, specjalizującej się w ekonomii transportu. W 1955 r. została wcielona do nowo powstałej Politechniki Szczecińskiej, jako Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Drogowego. Po 30 latach, w 1985 r., nastąpiło rozstanie z politechniką i wydział został wchłonięty przez Wydział Ekonomiczny nowo powstałego Uniwersytetu Szczecińskiego. Od 1999 r., funkcjonuje jako Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług, a od 1992 r. posiada pełne prawa akademickie, uprawniające do nadawania stopni doktora i doktora habilitowanego oraz występowania z wnioskami o nadanie tytułu profesora. Na wydziale działa 17 katedr, z czego 2 zajmują się wyłącznie transportem. I tak np. Katedra Gospodarki Światowej i Transportu Morskiego posiada bardzo duże dokonania naukowe i dydaktyczne w zakresie ekonomiki transportu morskiego. W odpowiedzi na zmieniające się uwarunkowania rynkowe, oprócz tradycyjnych przedmiotów związanych z transportem morskim, pracownicy katedry prowadzą również zajęcia z turystyki morskiej i transportu multimodalnego. Zespół naukowy katedry często współpracuje z instytucjami samorządowymi i rządowymi oraz z przedsiębiorstwami branży morskiej, uczestnicząc w pracach analitycznych, badawczych, czy prowadząc zlecone badania. WZiEU czynnie uczestniczył w opracowaniu kilku strategicznych dla województwa zachodniopomorskiego dokumentów związanych z rozwojem transportu, jak np.: poprawa dostępu do portów morskich czy rozwój małych portów, żeglugi śródlądowej itp. (np. "Strategia rozwoju sektora transportu województwa zachodniopomorskiego do 2015 r."). Z udziałem szczecińskiej kadry akademickiej opracowano również "Kierunki polityki samorządu województwa w zakresie regionalnego transportu publicznego na lata 2005-2007". Ponadto, od 2000 r., wydział organizuje coroczne konferencje naukowe, poświęcone problematyce portów morskich, których głównym organizatorem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz konferencje naukowe, poświęcone żegludze liniowej czy promowej. Z kolei Katedra Systemów i Polityki Trans-portowej (KSiPT) US ma swoje początki w strukturze Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu PS, gdzie w latach BO. istniała Katedra Ekonomiki Transportu, a później, w ramach Instytutu Ekonomiki Transportu - Zakład Kompleksowych Problemów Transportu. Po utworzeniu uniwersytetu, do 1995 r., działała w jego strukturach Katedra Ekonomiki Transportu. W lutym 2001 r., na WZiEU, w ramach świeżo utworzonego Instytutu Transportu i Logistyki, stworzono Katedrę Systemów i Polityki Transportowej. We wrześniu 2005 r., w wyniku zmian organizacyjnych na wydziale, katedra została wzmocniona o pracowników naukowych Katedry Transportu Kolejowego oraz Katedry Transportu Samochodowego. Zainteresowania badawcze i naukowe pracowników katedry obejmują szeroko rozumianą sferę transportu i spedycji oraz logistyki, w ujęciu zarówno makroekonomicznym (polityka transportowa, system transportowy państwa, rynek usług transportowych, strategie rynkowe sektora TSL), jak i mikroekonomicznym (przedsiębiorstwo transportowe, organizacja i zarządzanie procesami transportowymi, spedycja, technologia transportu, efektywność i produktywność transportu) oraz przekrojowym (ekonomika transportu, przewozy międzynarodowe, rachunek ekonomiczny w transporcie). Badania, jakie prowadzi katedra, obejmują m.in.: transport samochodowy, kolejowy, wodny śródlądowy, multimodalny oraz komunikację miejską. W pracy dydaktycznej, pracownicy katedry prowadzą zajęcia na studiach stacjonarnych i nie-stacjonarnych, na kierunku: ekonomia (ze specjalnościami: ekonomika transportu i logistyka) i europeistyka (specjalność: transport międzynarodowy i logistyka). Na kierunkach tych działają także studia podyplomowe i doktoranckie. Katedra współpracuje z krajowymi oraz zagranicznymi ośrodkami akademickimi, zajmującymi się szeroko poję-tym transportem. Są wśród nich np.: Szkoła Główna Handlowa, akademie ekonomiczne w Katowicach i Poznaniu, politechniki: śląska, radomska, a także w Berlinie i Zagrzebiu oraz uniwersytety w: Gdańsku, Rostocku, Żylinie, Maribor, Pardubicach i Wilnie. Jednym z istotnych osiągnięć tej katedry jest działalność w roli eksperta międzynarodowych organizacji i instytucji. Prof. Elżbieta Załoga jest konsultantem Banku Światowego, ekspertem Komisji Europejskiej i członkiem Grupy Roboczej EKG ONZ. Ponadto, katedra, od kilku lat, uczestniczy w programie Unii Europejskiej "Eureka-Logchain". Jej pracownicy są też aktywni w takich instytucjach, jak np. Rada ds. Promocji Żeglugi Śródlądowej oraz współpracują z Zachodniopomorskim Urzędem Marszałkowskim i szczecińskim Urzędem Miasta. KSiPT organizuje również coroczne seminaria naukowe. Dotyczą one m.in.: nowoczesnych technologii w transporcie (2002 r.), telematyki w transporcie (2003 r.), spedycji w sektorze TSL (2004 r.), czy rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce (2005 r.). Ważnym obszarem aktywności katedry jest też promowanie idei współpracy międzyuczelnianej młodych naukowców i studentów, w ramach Young Forum of the European Transport Sciences (YFE). Niemniej jednak, trzeba stwierdzić, że zakres badań naukowych, jakie prowadzi się na uczelniach, ogranicza się do opisania zjawisk już istniejących w gospodarce morskiej, na ogół przebadanych i znanych, lub wyjaśniania zawiłości polityki morskiej bądź transportowej Unii. Brak jest natomiast pogłębionych analiz poszczególnych zjawisk ekonomicznych w go-spodarce morskiej, w kontekście gospodarki europejskiej i globalnej, czego ewidentnym przykładem jest głęboki kryzys budownictwa okrętowego w Polsce, zignorowanie tła ekonomiczno-politycznego bałtyckiej autostrady morskiej, czy błędne działania związane z żeglugą bliskiego zasięgu i wykorzystaniem środków pomocy publicznej.
 
Zofia Bąbczyńska-Jelonek
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl