Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Obciążenie pod kontrolą PRS

Namiary na Morze i Handel, 2008-08-06

StabPRS to pakiet oprogramowania do szybkiej i dokładnej oceny stanu obciążenia statku oraz jego wpływu na stateczność i wytrzymałość, opracowany przez Polski Rejestr Statków (PRS). Program został zaprezentowany w czasie tegorocznych targów Posidonia, w Pireusie. - Oprogramowanie komputerowe staje się narzędziem komplementarnym w stosunku do przepisów klasyfikacyjnych. Pomaga projektantom statków zastosować wymagania przepisów do warunków konkretnego statku, a załogom tych jednostek - kontrolować przebieg operacji załadunku i wyładunku oraz sytuację podczas żeglugi - stwierdził Jan Jankowski, prezes PRS. Według pomysłodawców StabPRS ma pomagać na bieżąco podejmować decyzje na statku, co ułatwia bezpieczne nim zarządzanie. Program oblicza wpływ zmian stanu załadowania na stateczność i wytrzymałość jednostki, uaktualnia parametry statecznościowe oraz sygnalizuje wzrost poziomu ryzyka, co pozwala kapitanowi i załodze na podjęcie odpowiednich działań zaradczych. Ponadto, program oblicza stateczność, siły tnące i momenty gnące oraz weryfikuje masę ładunku na podstawie znaków zanurzenia. Umożliwia m.in.: sprawdzenie wpływu obciążeń pochodzących od fal na zamocowanie ładunku ciężkiego, symulację procesu załadunku dźwigami pokładowymi i przewidywanie związanych z tym kątów przechyłu. Daje także możliwość zaplanowania optymalnej trasy dla danych warunków falowania, a także ostrzega załogę o przekroczeniu dopuszczalnych parametrów wytrzymałości statku. Może być stosowany zarówno dla jednostek w stanie nieuszkodzonym, jak i uszkodzonym. Może np. obliczać stateczność awaryjną i wytrzymałość kadłuba również w przypadku zalania kilku przedziałów. Ponadto, dane do programu można łatwo wprowadzić, a czas oceny trwa tylko kilka minut. Wyniki obliczeń wyświetlane są jako obrazy 2, 3-wymiarowe. Można je więc wydrukować i dołączyć do dziennika pokładowego. Program opracowany jest w kilku wersjach, m.in. dla: drobnicowców, masowców i kontenerowców oraz promów pasażerskich. Umożliwia np. spełnienie wymagań ustalonych w Porozumieniu Sztokholmskim, dla promów pasażerskich - kontroli stateczności w stanie uszkodzonym, z wodą na pokładzie. Jako podstawowe założenie, przy opracowywaniu StabPRS, przyjęto losowy charakter morza oraz uwzględniono różnorodne (i niekiedy rzadkie) przypadki występujące podczas eksploatacji statków. Zdaniem specjalistów z PRS, obecnie statki są bowiem projektowane i eksploatowane według przepisów i wytycznych uwzględniających tylko ograniczoną liczbę możliwych zdarzeń. I tak, np. obciążenia falowe, przyjęte w przepisach, są w niektórych przypadkach zbyt optymistyczne, co może doprowadzić do podejmowania decyzji narażających statek na ryzyko przekroczenia granic bezpieczeństwa. Zdaniem PRS, ważne jest przede wszystkim określenie dopuszczalnych wartości parametrów, zapewniających bezpieczeństwo statku, zarówno w stanie nieuszkodzonym, jak i uszkodzonym. Kapitan może wówczas, analizując stan załadunku za pomocą komputera pokładowego, podjąć decyzję w oparciu o porównanie aktualnych danych z wartościami dopuszczalnymi. Program StabPRS, po raz pierwszy, został przedstawiony w ub.r., na wystawie Nor-Shipping, w Oslo. Następnie był testowany przez polskich armatorów. Obecnie zaś, PRS otrzymuje zamówienia na StabPRS głównie od armatorów klasyfikowanych przez siebie statków.
 
Opr. pete
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl