StabPRS to pakiet oprogramowania do szybkiej i dokładnej oceny stanu obciążenia statku oraz jego wpływu na
stateczność i wytrzymałość, opracowany przez Polski Rejestr Statków (PRS). Program został zaprezentowany w czasie tegorocznych targów Posidonia, w Pireusie.
- Oprogramowanie komputerowe staje się
narzędziem komplementarnym w stosunku do przepisów klasyfikacyjnych. Pomaga projektantom statków zastosować wymagania przepisów do warunków konkretnego statku, a załogom tych jednostek - kontrolować
przebieg operacji załadunku i wyładunku oraz sytuację podczas żeglugi - stwierdził Jan Jankowski, prezes PRS.
Według pomysłodawców StabPRS ma pomagać na bieżąco podejmować decyzje na statku, co
ułatwia bezpieczne nim zarządzanie. Program oblicza wpływ zmian stanu załadowania na stateczność i wytrzymałość jednostki, uaktualnia parametry statecznościowe oraz sygnalizuje wzrost poziomu ryzyka, co
pozwala kapitanowi i załodze na podjęcie odpowiednich działań zaradczych.
Ponadto, program oblicza stateczność, siły tnące i momenty gnące oraz weryfikuje masę ładunku na podstawie znaków zanurzenia.
Umożliwia m.in.: sprawdzenie wpływu obciążeń pochodzących od fal na zamocowanie ładunku ciężkiego, symulację procesu załadunku dźwigami pokładowymi i przewidywanie związanych z tym kątów przechyłu. Daje
także możliwość zaplanowania optymalnej trasy dla danych warunków falowania, a także ostrzega załogę o przekroczeniu dopuszczalnych parametrów wytrzymałości statku.
Może być stosowany zarówno dla
jednostek w stanie nieuszkodzonym, jak i uszkodzonym. Może np. obliczać stateczność awaryjną i wytrzymałość kadłuba również w przypadku zalania kilku przedziałów. Ponadto, dane do programu można łatwo
wprowadzić, a czas oceny trwa tylko kilka minut. Wyniki obliczeń wyświetlane są jako obrazy 2, 3-wymiarowe. Można je więc wydrukować i dołączyć do dziennika pokładowego.
Program opracowany jest w kilku
wersjach, m.in. dla: drobnicowców, masowców i kontenerowców oraz promów pasażerskich. Umożliwia np. spełnienie wymagań ustalonych w Porozumieniu Sztokholmskim, dla promów pasażerskich - kontroli
stateczności w stanie uszkodzonym, z wodą na pokładzie.
Jako podstawowe założenie, przy opracowywaniu StabPRS, przyjęto losowy charakter morza oraz uwzględniono różnorodne (i niekiedy rzadkie)
przypadki występujące podczas eksploatacji statków. Zdaniem specjalistów z PRS, obecnie statki są bowiem projektowane i eksploatowane według przepisów i wytycznych uwzględniających tylko ograniczoną
liczbę możliwych zdarzeń. I tak, np. obciążenia falowe, przyjęte w przepisach, są w niektórych przypadkach zbyt optymistyczne, co może doprowadzić do podejmowania decyzji narażających statek na ryzyko
przekroczenia granic bezpieczeństwa. Zdaniem PRS, ważne jest przede wszystkim określenie dopuszczalnych wartości parametrów, zapewniających bezpieczeństwo statku, zarówno w stanie nieuszkodzonym, jak i
uszkodzonym. Kapitan może wówczas, analizując stan załadunku za pomocą komputera pokładowego, podjąć decyzję w oparciu o porównanie aktualnych danych z wartościami dopuszczalnymi.
Program StabPRS, po
raz pierwszy, został przedstawiony w ub.r., na wystawie Nor-Shipping, w Oslo. Następnie był testowany przez polskich armatorów. Obecnie zaś, PRS otrzymuje zamówienia na StabPRS głównie od armatorów
klasyfikowanych przez siebie statków.