Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Transport morski w 2007 r.

Namiary na Morze i Handel, 2008-06-07
Szybki wzrost światowych obrotów morskich w ostatnich latach nie byłby możliwy bez wcześniejszego rozwoju światowej floty transportowej, jak również odpowiednich baz specjalistycznych w portach morskich. Tym bardziej, że rozwój gospodarki światowej i handlu międzynarodowego przyniósł dalszy wzrost przewozów morskich, szczególnie dzięki włączaniu się do światowej produkcji i wymiany, takich krajów jak: Chiny, Korea Południowa czy Indie. Tym samym wzrost przewozów morskich w 2007 r., osiągnął najwyższy dotychczas poziom - 7528 mln t i był o 304 mln t wyższy niż w 2006 r. Ponadto, w porównaniu z 2006 r., w ub.r. międzynarodowe obroty morskie towarów zwiększyły się o 4,2% w tonach i o 3,7% - w pracy przewozowej. Wzrost nastąpił we wszystkich grupach ładunków, jednak największy zanotowano w przypadku masowych suchych (ruda żelaza, węgiel, zboże, boksyt/alumina i fosforyty) - bo aż o 4,3% w tonach. Na drugiej pozycji znalazła się grupa ładunków, obejmująca drobnicę, pozostałe drobne ładunki masowe i skonteneryzowane (4% w tonach), a na ostatnim miejscu -ropa i produkty naftowe-2,9% w tonach. Nawet w tak krótkim okresie czasu, jakim są lata 2000-2007, zaszły również znaczą-ce zmiany w tempie wzrostu przewożonych ładunków oraz w ich strukturze rodzajowej. Przewozy ogółem wzrosły o 34,5%, w tym najwięcej w grupie masowe suche, bo aż o 50,2%, a najmniej w przypadku ropy-zaledwie 19,6%. Na te ostatnie niewątpliwie wpłynęła dalsza rozbudowa ropociągów. Natomiast światowa flota transportowa wykazuje od lat zmiany tonażowe i rodzajowe, zwłaszcza w zakresie wprowadzania do eksploatacji coraz większych i szybszych statków specjalistycznych, energooszczędnych, bezpieczniejszych i ekonomicznych. Jej stan (statki do przewozu ładunków i pasażerów, o pojemności brutto od 300 GT) wzrósł z 41 110 jednostek, o tonażu 639,7 mln GT i 944,5 mln ton oraz 10 366 tys. TEU na początku 2006 r., do 44 552 (+8,4%), o pojemności 734,7 mln GT (+14,9%) i 1079,5 mln t (+14,3%) oraz 13 054 tys. TEU (+25,9%) w 2007 r. Są to najwyższe przyrosty roczne światowej floty w historii. Najwięcej przybyło kontenerowców (wzrost o 29,5%), gazowców (24,5%) i towarowych statków specjalnych (17,2%). Warto zwrócić uwagę, że z początkiem br. w eksploatacji było jeszcze dużo statków starych, zbudowanych przed 1988 r., a więc liczących 20 i więcej lat, które w najbliższych latach trzeba będzie zastąpić nowoczesnymi jednostkami. Łącznie było 20 300 statków, liczących 238,8 mln t nośności, co stanowiło aż 45,6% jednostek i 22,1 % światowej floty transportowej. Doliczyć trzeba również ok. 800 zbiornikowców jednokadłubowych, które ulegną kasacji w najbliższych latach. Według Instytutu Ekonomiki Żeglugi i Logistyki w Bremie, światowe stocznie, w ub.r., zbudowały łącznie 2193 statki, o nośności 82,5 mln t, wobec 1094 jednostek, o nośności 73,3 mln t - w 2006 r. Wzrosła produkcja niemal wszystkich typów statków. Najwięcej jednak zbudowano zbiornikowców (wzrost z 28,4 mln t do 44,4 mln t), kontenerowców (z 7,2 mln t aż do 16,6 mln t), drobnicowców (z 1,6 mln t do 4,4 mln t) i statków pasażerskich. Nieco zmalały dostawy masowców - z 24,8 mln t do 24,7 mln t. Jeśli chodzi o ubytki tonażowe, w latach 2006-2007, to liczba wycofanych statków spadła z 493 (o nośności 8,5 mln t) do 462 (o nośności 7,2 mln t). Najwięcej w tej grupie było zbiornikowców, zaś nieco mniej masowców, drobnicowców i kontenerowców. Szczególne znaczenie dla rozwoju światowej floty miał ponowny wzrost zamówień w ostatnich latach, który zwiększył się z 62 mln CGT w 2006 r. do 98,3 mln CGT w 2007 r. Znaczny wzrost (z 11,2 mln CGT do 39,6 mln CGT) zanotowano w przypadku zamówień masowców, kontenerowców (z 12,2 mln CGT do 23 mln CGT) i drobnicowców (z 6,1 mln CGT do 9,5 mln CGT). Spadły jedynie nowe zamówienia na zbiornikowce - z 29,6 mln CGT do 23,2 mln CGT. W wyniku napływu nowych zleceń, pomimo wysokiej produkcji bieżącej, portfel zamówień stoczni światowych zwiększył się ze 125,5 mln CGT (321,7 mln t nośności), na początku 2007 r., do 184,0 mln CGT (520,2 mln t) na początku 2008 r. Stanowi to ok. połowę (48,2%) stanu tonażu światowego. Najwięcej powstanie masowców, kontenerowców i zbiornikowców, a najmniej - statków pasażerskich i drobnicowców. Najwięcej zamówień miały stocznie z Korei Południowej - 36,6%, Chin - 29,5%, Japonii - 17,2% i CESA-8,2%. Prognozy gospodarcze na najbliższe lata przewidują poprawę i dalszy wzrost wymiany handlowej, także tej realizowanej drogą morską. Na pewno napływ nowych zamówień na statki transportowe, czy nawet rezygnacja z niektórych rodzajów już zamówionych, zmieni przewidywany trend budownictwa okrętowego. Niemniej jednak, starzejąca się flota wymagać będzie odnowy i rozwoju potencjału przewozowego.
 
Leonard Nowakowski
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl