Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Mieszane uczucia w portach

Namiary na Morze i Handel, 2008-08-06

Polska gospodarka nadal ma się dobrze, mimo że rosną ceny paliw, a więc, koszty produkcji i transportu. W dalszym ciągu istnieje popyt wewnętrzny, w tym indywidualny. Stajemy się bowiem coraz bardziej zamożni (choć nie wszyscy chcą w to uwierzyć) i kupujemy coraz więcej towarów, zarówno krajowych, jak i pochodzących z importu. Odzwierciedleniem tego są obroty naszych portów morskich. Zestawienie I półrocza 2008 r., z tym samym okresem ub.r., może być jednak nieco mylące, ponieważ generalnie nasze 4 główne porty przeładowały o ponad 2, 258 mln t towarów mniej niż przed rokiem. Nie znaczy to, że nasza gospodarka dostała zadyszki i eksportuje mniej, czy też rynek potrzebuje mniej produktów z importu. Na takich wynikach zaważyły dwie, bardzo istotne przyczyny, z których pierwszą jest poważne ograniczenie eksportu węgla drogą morską. Zjawisko to obserwujemy od kilku lat, teraz jednak cięcia w kopalniach (wydobycie ograniczono, by zmniejszyć straty) okazały się tak drastyczne, że np. w dominującym w eksporcie węgla gdańskim Porcie Północnym wysłano w br. niecałe 90 tys. t, podczas gdy rok temu było go o prawie 700 tys. t więcej (w najlepszych czasach przez Port Północny przechodziło ponad 5 mln t). W innych polskich portach było podobnie, choć w Gdyni oraz w Szczecinie i Świnoujściu nastąpił jednocześnie wzrost przeładunków importowanego węgla sprowadzanego głównie z Rosji na potrzeby naszych elektrociepłowni. Stąd w grupie tej zanotowano wzrost obrotów: w Gdyni o 3,5%, a w Szczecinie i Świnoujściu nawet o ponad 25%, czyli o 590 tys. t. Drugim, negatywnym zjawiskiem, które poważnie wpłynąło na mniejsze obroty, były perturbacje z przedłużeniem przez PERN kontraktu na tranzyt ropy naftowej przez gdański Naftoport. Najpierw ktoś przespał terminy, a potem, negocjacje trwały i trwały, a czas uciekał. W efekcie, przeładowano ponad 2 mln t ropy mniej niż w ub.r. Port gdański poniósł więc w tym okresie największe straty w wolumenie obrotów, które w I półroczu sięgały blisko 2,5 mln t, a w całym roku można szacować je na 3,5 do 4 mln t. Do tego jeszcze trzeba dorzucić zmniejszenie o 130 tys. t przeładunków siarki, które przejęła Gdynia. To skutek ogłaszania wszem i wobec przez Siarkopol, że rezygnuje on z obsługi tego surowca, na rzecz przeładunków i składowania paliw płynnych. W rezultacie, eksporter - kopalnia w Grzybowie - chcąc zabezpieczyć swą przyszłość, znalazł w Gdyni możliwości wysyłki siarki, która notabene przeżywa renesans i na rynkach światowych następuje wzrost zapotrzebowania na nią. Inne porty nie odczuły tak drastycznych spadków. W Gdyni największy (o 28%) wystąpił w grupie "inne masowe", co spowodowane było przede wszystkim niekorzystną sytuacją na rynku kruszyw budowlanych oraz spadkiem eksportu polskich nawozów przez Bałtycką Bazę Masową. Jan Lewko, kierownik Działu Marketingu i Rozwoju Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA, podkreśla, że przeładunki te obciążone są tzw. efektem wysokiej bazy 2007 r., który był rokiem rekordowym (by przypomnieć łączne obroty, przekraczające 17 mln t). W perspektywie, można więc oczekiwać trendu odwrotnego. Dla porządku dodajmy jeszcze, że w Gdyni odnotowano też niewielki spadek obrotów paliw płynnych i nieznaczny wzrost przeładunków drewna - o 5,8 tys. t. Z kolei obroty najważniejszej grupy ładunkowej, czyli drobnicy, osiągnęły ponad 5 mln t, co stanowi rekordowy udział - niemal 66% całości obrotów. Wzrost o 2,3% osiągnięto dzięki zwiększonej liczbie ładunków promowych, na linii Gdynia - Karlskrona oraz rekordowym przeładunkom kontenerów w Gdynia Container Terminal (GCT). W Szczecinie i Świnoujściu również nie było dramatycznych spadków, z wyjątkiem mniejszych o 22,5%, w stosunku do 2007 r., przeładunków zboża, ale było to wynikiem sezonowych wahań dostaw. W innych grupach towarowych obroty pozostały na podobnym poziomie, jak w ub.r. Wzrosły natomiast, o 15,4%, przeładunki rudy, drobnicy - o 5,8% i kontenerów w Szczecinie - o 29,2%. Właśnie kolejnym charakterystycznym i bardzo pozytywnym zjawiskiem I półrocza br. był dynamiczny wzrost rynku kontenerowego w Polsce, w tym przede wszystkim w portach morskich. Przeładunki we wszystkich 7 terminalach zwiększyły się o ok. 1/5, w stosunku do I półrocza ub.r., a to głównie za sprawą gdańskiego Deepwater Container Terminal (DCT) (również gdyńskiego GCT, szybko zwiększającego swe obroty), który w ciągu 6 miesięcy prześcignął już w przeładunkach sąsiedni Gdański Terminal Kontenerowy, działający od 10 lat. DCT korzysta z każdej okazji, by uszczknąć coś konkurencji, tak jak np. w przypadku strajku, jaki zafundowali Bałtyckiemu Terminalowi Kontenerowemu gdyńscy dokerzy. Jeśli dynamika przeładunków będzie postępować w takim samym tempie, to w całym 2008 r. DCT przeładuje 100 tys. TEU, a zakładaną zdolność, na poziomie 500 tys. TEU, osiągnie w ciągu 5 lat. Może się także spodziewać efektów działań marketingowych, które powinny skutkować coraz większym napływem kontenerów. Takim przełomem na pewno stanie się wprowadzenie na Bałtyk, przez największych światowych przewoźników, dużych oceanicznych kontenerowców, które będą mogły być obsługiwane przede wszystkim w Porcie Północnym. Wówczas nastąpi prawdziwa eksplozja kontenerowa w polskich portach, a jej głównym beneficjentem stanie się właśnie DCT. Specjaliści z tej branży twierdzą, że to już tylko kwestia czasu, choć nie sądzę, by nastąpiło to już w II półroczu br. W ub.r. wszystkie polskie porty przeładowały ponad 60 mln t towarów i przeszło 766 tys. TEU. W br. raczej nie powtórzą tego pierwszego wyniku, natomiast wszystko wskazuje na to, że osiągnięcie rekordowych obrotów kontenerów, w granicach 800-850 tys. TEU, nie będzie wcale trudne. I oby tak się stało.
 
Lechosław Stefaniak
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl