Dobre połączenia portu morskiego z zapleczem należą do głównych walorów, decydujących o wyborze przez gestora ładunku
danego portu, a nawet transportu morskiego, zamiast np. lądowego. Doskonale wiedzą o tym nasi zachodni sąsiedzi. Niemiecka Meklemburgia-Pomorze Przednie sąsiaduje bezpośrednio z Pomorzem Zachodnim, z
portami morskimi w Szczecinie, Policach i Świnoujściu. Dzięki inwestycjom, które zakończono pod koniec ub.r., w Rostocku, niemieckie porty nadbałtyckie zostały skomunikowane z całą siecią kolejową
Meklemburgii - Pomorza Przedniego i resztą Niemiec. Tym samym, wykonany został transportowy masterplan, dotyczący niemieckich portów nadbałtyckich. Obejmował on m.in.: budowę nowych autostrad,
modernizację dróg kolejowych, budowę mostów, terminali portowych itp.
Ostatnim etapem realizacji masterplanu była budowa systemu wewnętrznych połączeń kolejowych z zapleczem w porcie Rostock. Został on
całkowicie zmodernizowany i dostosowany do potencjalnie większych przeładunków, jak i możliwości magazynowania i dystrybucji towarów przeładowanych w tym porcie.
Poprawa dostępu do portów morskich
w Niemczech jest zadaniem priorytetowym, zarówno na poziomie federalnym, jak i poszczególnych krajów związkowych.
Rząd Niemiec, Unia Europejska i Deutsche Bahn AG zainwestowały w sumie ponad 34 mln
euro w rostocki system portowych linii kolejowych, o długości 38 km, wraz z 93 odnowionymi rozjazdami.
Zespół portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu, naturalny konkurent niemieckich portów
nadbałtyckich, boryka się z podobnymi problemami, jakie miał do niedawna port w Rostocku. Ale jest daleko w tyle, jeśli chodzi o ich eliminowanie. Dopiero w 2006 r. PKP Polskie Linie Kolejowe oddały
nieodpłatnie Zarządowi Morskich Portów Szczecin i Świnoujście blisko 40 km torów położnych na obszarach portowych. Ich stan jest fatalny, a wartość niższa niż cena, za jaką można by było sprzedać je na
złom.
- Poprawa infrastruktury drogowej i kolejowej w portach jest dla nas bardzo ważna. Mamy środki przeznaczone na ten cel i konsekwentnie będziemy modernizować infrastrukturę, aby po-prawić
dostępność naszych portów, zarówno dla przewoźników drogowych, jak i kolejowych. Sytuacja jest trudna, bo przejęta od spółki PKP PLK infrastruktura jest szczególnie zaniedbana i wymaga natychmiastowych
działań - potwierdza Janusz Catewicz, prezes ZMPSiŚ SA.
Porty się rozbudowują i potrzebują zracjonalizowania komunikacji wewnętrznej. Część dróg i torowisk zniknie, część zostanie zmodernizowana, a
część powstanie od zera. Realizacja tego zadania przypada na lata 2009-2012, ale już teraz trwają prace związane z poprawą komunikacji wewnętrznej. Niedawno został rozstrzygnięty przetarg na operatora
nowego terminalu kontenerowego w porcie szczecińskim. Prace budowlane w tym terminalu zostały zakończone w styczniu. Wybudowano nową drogę, o długości 1 km, oraz tor dojazdowy, o długości 2,2 km.
Trwa
przebudowa stanowisk nr 1 i 6, w bazie portów morskich w Świnoujściu. Pierwszym, poddawanym modernizacji, jest stanowisko nr 6 (jako drugie będzie wybudowane stanowisko nr 1). Prace przewidziano na ten i
przyszły rok. Drugi etap przebudowy ma się rozpocząć za 5 lat. Wtedy powstanie terminal intermodalny, z trzema liniami torów kolejowych, każdy o długości 215 m, na których będą mogły być obsługiwane
wagony kieszeniowe w technologii lo-lo. Sprawa jest na-der pilna, bowiem polscy armatorzy promowi odnawiają i zwiększają swój tonaż; niebawem w ich barwach pływać będzie 12 promów, które będzie musiała
obsłużyć świnoujska baza.
Nowe promy, zamówione w Stoczni Szczecińskiej Nowej przez PŻM, zaczną wchodzić do eksploatacji w latach 2011-2012 - i do tego czasu baza musi być przygotowana. Ogłoszono
przetarg na wykonanie dokumentacji technicznej. Inwestycja ma szansę na współfinansowanie z funduszy unijnych; jest wpisana na listę indykatywną inwestycji ujętych w planie "Infrastruktura i Środowisko
2007-2013".
Również firmy eksploatacyjne działające w porcie świnoujskim są zainteresowane poprawą infrastruktury kolejowej. Firma Trade Services z Grupy Bunge, z Kruszwicy, wybuduje w
Świnoujściu, przy nabrzeżu Portowców, nowy elewator zbożowy, o pojemności 45 tys. t. W związku z tym, przebudowany zostanie układ torów kolejowych i dróg dojazdowych w tamtym rejonie.
- Koszt
przebudowy infrastruktury kolejowej w portach Szczecin i Świnoujście, w latach 2009-2012, oszacowano na kwotę 88 mln zł, a drogowej - na 55 mln zł. Obecnie wykonywane są dokumentacje techniczne pod te
inwestycje. W ogóle, inwestycje w porcie szczecińskim należy zaliczyć do wyjątkowo trudnych, bowiem grunty, na których będą prowadzone, są mało nośne, leżą na torfach, a to wymaga specjalnych technologii
ich utwardzania - mówi prezes Catewicz.