Rozpoczęta się jedna z największych inwestycji w gdyńskim porcie. Obejmuje ona: pogłębienie kanału portowego, w
tym toru podejściowego i kanału wewnątrz portu oraz przebudowę 3 obrotnic, wraz z ich pogłębieniem. Po zakończeniu prac, cały kanał ma mieć 13,5 m głębokości, co umożliwi zawinięcia znacznie większych
statków do niemal wszystkich portowych terminali, szczególnie kontenerowych i masowych.
Dochodzi do tego umocnienie dna przy nabrzeżach położonych wzdłuż kanału portowego, szczególnie przy obrotnicy
zewnętrznej nr 1 (nabrzeże Francuskie), w Basenie III (nabrzeża: Holenderskie, Duńskie, Szwedzkie), przy obrotnicy nr 2, na wejściu do Basenu IV, wzdłuż kanału do obrotnicy nr 3 (nabrzeża: Norweskie,
Jugosłowiańskie) oraz na końcu Kanału (nabrzeża: Helskie I i Helskie II). Oddanie całego pogłębionego kanału do użytku planowane jest na koniec 2009 r.
Jako że projekt "Modernizacja kanału portowego
w porcie Gdynia" znalazł się na liście indykatywnej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, zostanie dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Oznacza
to, że Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA może liczyć na wsparcie w wysokości 85% kosztów inwestycji, które szacowane są na 81,56 mln zł.
Analizy rynkowe wskazują, iż realizacja tego projektu jest
niezbędna dla zachowania silnej pozycji gdyńskiego portu w regionie. Prognozowany wzrost przeładunków we wszystkich grupach (średnio o 5-10 % rocznie), a także tendencja do budowy coraz większych statków,
sprawiają, iż port musi być przygotowany na przyjmowanie jednostek o większym zanurzeniu. Tym bardziej, że port w Gdyni położony jest w korytarzu VI sieci TEN-T, którego rozwój jest jednym z priorytetów
zarówno w opracowaniach strategicznych Polski, jak i Unii.
Umowę na roboty budowlane podpisano 4 marca br. między ZMPG, a wykonawcami występującymi wspólnie: Hydrobudową SA (pełnomocnikiem wykonawców),
Przedsiębiorstwem Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwem Produkcyjno-Usługowo-Handlowym "Conservice" s.c.
Prace pogłębiarskie wykonuje PRCiP. W przypadku pogłębiania
kanału do 13,5 m, do wybrania jest ponad 1,7 mln m3 urobku, zaś umocnienia dna wykonane zostaną na obszarze przeszło 45 tys. m2. Ze strony PRCiR w inwestycji biorą udział: pogłębiarka ssąco-refulująca
Inż. S. Łęgowski, pogłębiarki wieloczerpakowe Rozgwiazda i Inż. T. Wenda, pogłębiarka podsiębierna Małż II oraz szalandy, holowniki i sondażówka Stefka.