Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o żegludze śródlądowej, przedłożony przez ministra infrastruktury.
Zmiany wynikają z konieczności dostosowania polskiego prawa do przepisów Unii Europejskiej. Mają także na celu ustawowe wyszczególnienie wykroczeń w żegludze śródlądowej, m.in. poprzez rozszerzenie ich
katalogu.
W Polsce, tak jak i w innych krajach Unii, zostanie uruchomiony specjalny system informacji o ruchu na śródlądowych drogach wodnych (RIS), Jego wprowadzenie ma poprawić bezpieczeństwo żeglugi
oraz zwiększyć wydajność transportu śródlądowego. Systemem tym zostaną objęte drogi wodne położone w dolnym odcinku Odry, łącznie 97,3 km.
Rządowy projekt nowelizacji zawiera przepisy
umożliwiające uruchomienie RIS. Dzięki systemowi, transport śródlądowy będzie mógł uzyskiwać np. bieżące informacje meteorologiczne, hydrologiczne i administracyjne. Ułatwi też komunikację, zwłaszcza w
sytuacjach wyjątkowych, np. awarii i wypadków. Ma służyć także informowaniu o pracach prowadzonych na poszczególnych odcinkach rzeki.
System będzie zawierał również dane statystyczne dotyczące żeglugi
śródlądowej oraz informacje na temat opłat za korzystanie z infrastruktury rzecznej. Projekt przewiduje też powstanie w Szczecinie całodobowego centrum RIS, które ma podlegać ministrowi infrastruktury.
Zadaniem centrum będzie m.in. zapewnianie użytkownikom systemu dostępu do elektronicznych map nawigacyjnych oraz udostępnianie organom administracji publicznej i państwom Unii elektronicznych raportów ze
statków. Ma ono także promować korzystanie z RIS.
Koszt stworzenia całego systemu szacuje się na ok. 80 mln zł. Zostanie on uruchomiony w 2013 r., ale Centrum ma działać już od 2010 r.