Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Port Szczecin im najbliższy

Kurier Szczeciński, 2008-04-14

Belgowie obserwują zespół portów u ujścia Odry, bo leży blisko ich granic. Uczynili już ze Szczecina granitowego potentata, chcieliby podzielić się doświadczeniami dotyczącymi gazoportu, chcieliby także zwiększyć u nas przeładunki kontenerów. Przynajmniej takie deklaracje złożyli goście, na czele z ambasadorem tego kraju. Delegacja, w której byli przedstawiciele dwóch części Królestwa Belgii - Flandrii i Walonii, zwiedziła w środą i czwartek port w Szczecinie, a potem w Świnoujściu. To właśnie belgijska firma utworzyła w 1990 roku pierwszą zagraniczną spółką w polskich portach. Wybór padł wtedy na Szczecin. Fast na początek - Pierwszym inwestorem był Fast Baltic - jako firma spedycyjno-agencyjna - który rozpoczął działalność 1 maja 1990 roku - przypomniał w czwartek Krzysztof Pilarski, kierownik działu handlowego Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA - Był to jeden z pierwszych agentów shippingowych w polskich portach. Zaraz po niej rozpoczęła działalność druga firma, której celem było zbudowanie pierwszego prywatnego terminalu przeładunkowego w polskich portach. Udało się to w 1992 r. Dziś spółka - Fast Terminals - obsługuje połączenia liniowe ze Szczecina do portów w Anglii i Irlandii. Na początku udziałowcem był także port. - Fast Terminals ma plany rozwojowe i chce powiększyć obszar oraz aktywność w porcie - dodał Pilarski. - Do Anglii przewozi ok. 250 tys. ton towarów rocznie, polskich i w tranzycie z Czech i Słowacji. Głównie są to wyroby hutnicze, przemysłu drzewnego oraz chemikalia. Posiada 8 własnych statków. Wielki kamienny port Ale swoją szansę w Szczecinie znalazła także firma Magemar Polska - Jesteśmy spółką typowo shippingowo-transportową - informował dziennikarzy na spotkaniu z gośćmi z Belgii Rafał Zahorski, prezes firmy. W Szczecinie Magemar to słynne granitowe bloki, które widać na placach Wolnego Obszaru Celnego i w innych rejonach szczecińskiego portu. - Transportujemy ten towar z Indii, Afryki, Brazylii. A więc w rejsach oceanicznych - wyjaśniał Zahorski. Granit trafia do Antwerpii, największego portu drobnicowego w Europie, gdzie jest baza logistyczna Magemaru. Następnie z tego portu kamień płynie statkami do Szczecina. Zawijają tu przynajmniej cztery frachtowce w miesiącu. - Na składach w porcie mamy obecnie 100 tysięcy ton tego ładunku, z czego Szczecin może być dumny - podkreślał prezes belgijskiej firmy. - Szczecin pod tym względem jest obecnie największym portem w Europie Wschodniej, Zachodniej i Północnej. To jest największa koncentracja bloków granitowych. Pomimo że Antwerpia była pierwowzorem naszego składu w Szczecinie, to w tej chwili właśnie tu jest ich więcej. Polska jest obecnie największym klientem w Europie Wschodniej jeśli chodzi o przerób kamienia naturalnego. Podczas spotkania przypomniano, że inna belgijska firma działa też z sukcesem w Świnoujściu. To VGN, która ma tu terminal kontenerowy. Więcej pionierów - Chcielibyśmy kontynuować tę pionierską rolę firm belgijskich - podkreślał ambasador Belgii w Polsce Jan Luykx. - Byłem zaskoczony planami inwestycyjnymi waszego regionu. Z pewnością zainteresują one wiele firm z mojego kraju. Szczególnie jeśli chodzi o port Zostały tu już zakończone nowe inwestycje. Choćby terminal kontenerowy Tę wiadomość zabierzemy ze sobą i przekażemy naszym instytucjom gospodarczym. Ambasador Jan Luykx wyliczył, że w naszym kraju działa już około 500 firm z kapitałem belgijskim, z czego w naszym regionie blisko 20. Sferą ich działalności są głównie transport i logistyka, tekstylia, urządzenia transportowe, a produkcja musi być wywieziona. Nic więc dziwnego, że goście interesowali się planami pogłębienia toru wodnego Szczecin - Świnoujście. - To z pewnością zwiększy wydajność portu - ocenił ambasador. - Nasze inwestycje w pierwszym rzędzie pojawiają się w Szczecinie, bo wasze miasto i port są największym ośrodkiem położonym najbliżej Belgii - komplementował dyplomata. - Macie w regionie bardzo dobrą infrastrukturą drogową. Oni już mają gazoport Władysław Lisewski, wiceprezes ZMPSiŚ, poinformował Belgów, że choć nowo wybudowany terminal kontenerowy i Nabrzeże Fińskie mają już firmę, która zainwestuje w sprzęt przeładunkowy i będzie je eksploatować, to port jest otwarty na kolejne propozycje. - Wiem, że toczą się już rozmowy między VGN i PCC (przeładowca na terminalu kontenerowym - red.) na temat współpracy. Jesteśmy otwarci, pozwalamy naszym inwestorom na dowolne układy, które będą zwiększały przeładunki - stwierdził Lisewski. Wiceprezes poinformował też dziennikarzy, że z belgijską delegacją rozmawiano również o terenach pod Zachodniopomorskie Centrum Logistyczne, na które są poszukiwani inwestorzy. Z kolei Koen Haverbeke, przedstawiciel rządu flamandzkiego w ambasadzie belgijskiej, przedstawił trzy główne porty we Flandrii -Antwerpię, Gandawę i Zeebrugge, w którym już w latach 70. powstał gazoport. - Mamy duże doświadczenie, jeśli chodzi o terminal skroplonego gazu ziemnego w Zeebrugge i chcielibyśmy podzielić się nim z waszymi portami - zachęcał do współpracy Polaków K. Haverbeke. - Gazoport jest inwestycją, której nie żałujemy. Pomogła nam rozwinąć port. Oczywiście, były zastrzeżenia ze strony działaczy obrony środowiska. Ale skorzystano z tego, co mogę nazwać polskim rozwiązaniem - współpracy przy okrągłym stole. Belgowie chcieliby także współpracować w przedsięwzięciach dotyczących żeglugi bliskiego zasięgu oraz autostrad morskich. Jednak wyniki takiej wizyty trudno dziś ocenić. Z drugiej strony aktywność belgijska w portach pokazuje, że warto zachęcać firmy z tego kraju do inwestowania nad Odrą.
 
M. Klasa
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl