Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Nowoczesna gospodarka morska

Kurier Szczeciński, 2008-04-02
Sukces Doliny Krzemowej, najsłynniejszego klastra na świecie, pokazuje, że współpraca firm i ośrodków naukowo-badawczych jest opłacalna. Klastry stają się coraz bardziej popularne w Polsce, także na Pomorzu Zachodnim. W celu rozwoju innowacyjności oraz podniesienia konkurencyjności gospodarki morskiej powstanie zachodniopomorski klaster morski. W ubiegłym tygodniu przedsiębiorcy i naukowcy z Pomorza Zachodniego podsumowali projekt "Innowacyjność i współpraca siłą gospodarki morskiej regionu" InMor. Projekt stanowił pierwszy krok do stworzenia zachodnio-pomorskiego klastra morskiego. W projekcie uczestniczyła Stocznia Szczecińska "Nowa", Szczecińska Stocznia Remontowa "Gryfia", Porta Styl oraz trzy uczelnie - Politechnika Szczecińska, Akademia Morska w Szczecinie i Uniwersytet Szczeciński. Celem współpracy firm i ośrodków naukowo-badawczych jest podniesienie konkurencyjności naszego regionu. I choć obecnie związki przedsiębiorstw z zachodniopomorskimi uczelniami są słabe (udział środków firm z naszego województwa w finansowaniu nauki wynosi 0,6 proc. przy średniej krajowej 22,6 proc. i 60 proc. dla UE - dane dotyczą wszystkich sektorów), to obie strony coraz głośniej mówią o potrzebie współpracy. W tym celu na Wydziale Techniki Morskiej PS powstało Laboratorium Spawania Konstrukcji Wielkogabarytowych. W planach jest szkolenie spawaczy dla potrzeb rynku stoczniowego. - Wykształcony spawacz jest nieustanie poszukiwany na naszym rynku - podkreślał dr Łukasz Piskorski z Politechniki Szczecińskiej. SSN i SSR "Gryfia" chcą na bazie laboratorium prowadzić wspólne projekty badawcze, które przyczynią się do wzrostu ich innowacyjności. Wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu InMor wskazują jednak, że w wielu firmach brakuje jednolitego systemu zarządzania innowacjami. - Sporo podejmowanych w tym zakresie działań ma charakter intuicyjny- wyjaśniał prof. Wojciech Downar z US. Nie zmienia to jednak faktu, że firmy otwierają się na innowacje. - Innowacja to umiejętność wdrożenia systemów efektywnych ekonomicznie - mówił prof. Piotr Niedzielski z US. - Nie zawsze musimy coś wymyślać - zaznaczył. Czasami wystarczy wprowadzić w firmie rozwiązania, które na świecie stosowane są od wielu lat. Tak jest np. z montowaniem modułowych kabin mieszkalnych na statku typu Ro-Pax w SSN. - Czas montażu wszystkich kabin przy zastosowaniu tradycyjnej metody to cztery miesiące, przy wykorzystaniu kabin modułowych wyniesie 6-8 tygodni - mówił Henryk Lisewski z Biura Projektowego SSN. Nad stworzeniem klastra pracuje teraz pięcioosobowy zespół roboczy. - Zachodniopomorski klaster morski będzie stowarzyszeniem zwykłym bez osobowości prawnej - wyjaśniał Jacek Ciepłowski z SSR "Gryfia".
 
Magdalena Szczepkowska
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl