Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Inwestycja także dla Szczecina

Kurier Szczeciński, 2008-04-01

Rozpoczęła się opóźniana od kilku lat, głównie ze względu na przezwyciężone dopiero niedawno nieporozumienia polsko-niemieckie w sprawie żeglugi na Odrze, budowa nowej podnośni statków w Niederfinow na kanale Odra-Hawela. Jak oświadczył w miniony piątek w Berlinie federalny minister transportu Wolfgang Tiefensee (SPD), podnośnia ukończona zostanie do 2013 r. i znacznie usprawni żeglugę na trasie Zagłębie Ruhry - Hanower - Magdeburg - Berlin - Schwedt - Szczecin - Bałtyk. Kosztować będzie 285 mln euro, o 100 mln euro drożej niż wtedy, gdy miała się rozpocząć. Przyczyną jest zwyżka cen. Pracująca dziś w Niederfinow podnośnia powstała w 1934 r: ma 60 m wysokości, 94 m długości i 27 m szerokości. Na jej budowę zużyto 72 tys. metrów sześciennych betonu i 14 tys. ton stali. Konstrukcje stalowe wykonała głównie szczecińska firma Gollnow und Sohn. Ze względu na różnicę w wysokości położenia dwóch części kanału Odra-Hawela, statki kursujące między Szczecinem a Berlinem są tu podnoszone z prędkością 12 cm/s na wysokość 36 m (lub opuszczane z takiej samej wysokości). Znajdują się wtedy w potężnej wannie, która wypełniona wodą waży 4290 ton. Operacja opuszczania (podnoszenia) trwa 5 minut, a przejścia statku przez podnośnię - 20 minut. Wcześniej, gdy statki przechodziły przez śluzy, trwało to dwie godziny. Przez starą podnośnię mogą przechodzić jednorazowo statki (zestawy barek) do długości 84 m. W ubiegłym roku przeszło przez nią 4688 statków (barek) towarowych, 3911 statków pasażerskich i 3880 łodzi. Podnośnia pracuje bez przerwy. Przerwy konserwacyjne ma z reguły tylko zimą. Nowa podnośnia będzie znacznie większa. Thomas Menzel, prezydent Dyrekcji Transportu Wodnego i Żeglugi Śródlądowej w Eberswalde, mówi, że będą mogły przez nią przechodzić barki i zestawy barek (także transportujące kontenery) o długości do 110 m, szerokości do 11,4 m, głębokości zanurzenia do 2,2 m i wyporności do 3000 t. Wanna, w której będą podnoszone (opuszczane), będzie miała 4 m głębokości, a napełniona wodą będzie ważyła około 90001 Podnośnia znacznie usprawni ruch statków na trasie Bałtyk - Szczecin - Berlin. Pracującą 74-letnią podnośnię w Niederfinow, która jest także jednym z najciekawszych obiektów turystycznych wschodniej Brandenburgii, można zwiedzać codziennie w godz. 9-18. Bilety normalne kosztują 1 euro, ulgowe - 0,5 euro (dzieci do lat 6 wstęp wolny). W kasie są broszury w języku polskim. Niederfinow leży około 20 km od przejścia Osinów Dolny/Niederwutzen. Ze Szczecina wygodny dojazd przez Schwedt. Obiekt zwiedziło w ubiegłym roku 150 tys. turystów.
 
Tekst i fot. (b.t.)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl