Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Niemieckie stocznie

Kurier Szczeciński, 2008-04-01
Norweski koncern Aker Yards ASA podał w ubiegłym tygodniu, że za prawie 292 mln euro sprzedaje większość udziałów w trzech stoczniach niemieckich Wismar i Rostock-Warnemunde. Ich nabywcą jest rosyjska grupa inwestycyjna FLC West. Transakcja ma być zawarta do lata tego roku. FLC to rosyjska kompania o. kapitale 1,5 mld dolarów, całkowicie kontrolowana przez państwo, po-wołana dla prowadzenia inwestycji o celach strategicznych, ostatnio także w przemyśle budowy i eksploatacji statków. Jej filia, FLC West, ma siedzibę w Luksemburgu. Właścicielem połowy jej udziałów jest FLC, a drugiej połowy - cypryjska kompania Almiar Investment Ltd, która z kolei jest własnością prywatnych udziałowców FLC. FLC West kupi 70 proc. udziałów w grupie Aker Yards Ukraine Holding AS, która jest dzisiaj 100-procentowym właścicielem stoczni w ukraińskim Nikołajewsku. Zanim transakcja z Rosjanami zostanie zawarta, Aker Yards Ukraine Holding AS przejmie stocznie w Warnemunde i Wismarze. Główną siedzibą holdingu pozostanie Oslo. Aker Yards ASA będzie 30-proc. udziałowcem w Aker Yards Ukraine Holding AS i właścicielem stoczni w norweskim Floro. Jak oświadczył Torbjorn Andersen, rzecznik Aker Yards ASA, jego firma miała dotychczas bardzo dobre doświadczenia w kontaktach handlowych na rynku rosyjskim. Dzięki nowej transakcji i nowemu modelowi własności stocznie w Nikołajewsku, Warnemunde i Wismarze będą miały większe szansę na pozyskiwanie strategicznych za-mówień od armatorów rosyjskich. Chodzi zwłaszcza o budowę statków do przewozu gazu i ropy naftowej z rejonów arktycznych, gdzie wydobycie tych surowców rośnie. W związku z transakcją, której szczegóły są dopracowywane, nie przewiduje się zmian w "sposobie zarządzania stoczniami, ich organizacji, wielkości zatrudnienia i wysokości płac. Zanim kontrakt zostanie zawarty, będzie musiał uzyskać aprobatę odpowiednich urzędów na Ukrainie i w Niemczech. Norweska grupa przemysłowo-kapitałowa Aker jest światowym potentatem w gospodarce morskiej i wydobyciu surowców naturalnych z dna mórz. Jego częścią jest międzynarodowy holding budowy statków Aker Yards ASA, właściciel (współwłaściciel) osiemnastu stoczni budujących największe na świecie statki wycieczkowe (cruisery), promy, statki handlowe, łowcze, specjalistyczne i platformy wiertnicze w Norwegii (Aukra, Brevik, Langsten, Brattvaag, Floro, Soviknes), Niemczech (Wismar, Rostock-Warnemunde), Finlandii (Helsinki, Rauma, Turku), Rumunii (Braila, Tulcea), Francji (właściciel 75 proc. udziałów w stoczniach), Brazylii (właściciel 51 proc. udziałów w stoczniach), na Ukrainie (Nikołajewsk) i w Wietnamie. We wszystkich tych stoczniach pracuje 21 tys. ludzi.
 
(Nordkurier, Aker Yards ASA)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl