Norweski koncern Aker Yards ASA podał w ubiegłym tygodniu, że za prawie 292 mln euro sprzedaje większość udziałów w
trzech stoczniach niemieckich Wismar i Rostock-Warnemunde. Ich nabywcą jest rosyjska grupa inwestycyjna FLC West. Transakcja ma być zawarta do lata tego roku.
FLC to rosyjska kompania o. kapitale 1,5
mld dolarów, całkowicie kontrolowana przez państwo, po-wołana dla prowadzenia inwestycji o celach strategicznych, ostatnio także w przemyśle budowy i eksploatacji statków. Jej filia, FLC West, ma siedzibę
w Luksemburgu. Właścicielem połowy jej udziałów jest FLC, a drugiej połowy - cypryjska kompania Almiar Investment Ltd, która z kolei jest własnością prywatnych udziałowców FLC.
FLC West kupi 70 proc.
udziałów w grupie Aker Yards Ukraine Holding AS, która jest dzisiaj 100-procentowym właścicielem stoczni w ukraińskim Nikołajewsku. Zanim transakcja z Rosjanami zostanie zawarta, Aker Yards Ukraine
Holding AS przejmie stocznie w Warnemunde i Wismarze. Główną siedzibą holdingu pozostanie Oslo. Aker Yards ASA będzie 30-proc. udziałowcem w Aker Yards Ukraine Holding AS i właścicielem stoczni w
norweskim Floro.
Jak oświadczył Torbjorn Andersen, rzecznik Aker Yards ASA, jego firma miała dotychczas bardzo dobre doświadczenia w kontaktach handlowych na rynku rosyjskim. Dzięki nowej
transakcji i nowemu modelowi własności stocznie w Nikołajewsku, Warnemunde i Wismarze będą miały większe szansę na pozyskiwanie strategicznych za-mówień od armatorów rosyjskich. Chodzi zwłaszcza o budowę
statków do przewozu gazu i ropy naftowej z rejonów arktycznych, gdzie wydobycie tych surowców rośnie.
W związku z transakcją, której szczegóły są dopracowywane, nie przewiduje się zmian w "sposobie
zarządzania stoczniami, ich organizacji, wielkości zatrudnienia i wysokości płac. Zanim kontrakt zostanie zawarty, będzie musiał uzyskać aprobatę odpowiednich urzędów na Ukrainie i w Niemczech.
Norweska grupa przemysłowo-kapitałowa Aker jest światowym potentatem w gospodarce morskiej i wydobyciu surowców naturalnych z dna mórz. Jego częścią jest międzynarodowy holding budowy statków Aker Yards
ASA, właściciel (współwłaściciel) osiemnastu stoczni budujących największe na świecie statki wycieczkowe (cruisery), promy, statki handlowe, łowcze, specjalistyczne i platformy wiertnicze w Norwegii
(Aukra, Brevik, Langsten, Brattvaag, Floro, Soviknes), Niemczech (Wismar, Rostock-Warnemunde), Finlandii (Helsinki, Rauma, Turku), Rumunii (Braila, Tulcea), Francji (właściciel 75 proc. udziałów w
stoczniach), Brazylii (właściciel 51 proc. udziałów w stoczniach), na Ukrainie (Nikołajewsk) i w Wietnamie. We wszystkich tych stoczniach pracuje 21 tys. ludzi.