Rozmowa z Markiem Nauwelaersem, prezesem VGN Polska Sp. z o.o.
- Wygląda na to, że terminal VGN się
rozkręca. Dynamika
wzrostu przeładunków kontenerów w 2007 r. przekroczyła
40%. Coraz więcej jest też kontenerów 45. Skąd ten wzrost?
- Ub.r. zakończył się w terminalu VGN Polska przeładunkiem 63B3 TEU. Faktycznie
przełożyło się to na 42% wzrost przeładowanych kontenerów, w odniesieniu do 2006 r. Z jednej strony, owe 42% robią
wrażenie - i bardzo się cieszymy z takiego wzrostu. Z drugiej zaś strony, nasze
możliwości są jednak dużo większe. Biorąc pod uwagę to co dzieje się w chwili obecnej na rynku, w kolejnych latach spodziewany się dalszego przyrostu masy ładunkowej. W kwietniu 2007 r. rozpoczęliśmy
współpracę z islandzkim armatorem Samskip, czego efektem było utworzenie nowej linii kontenerowej ze Świnoujścia, via Helsingborg, do Hull. Transport ładunków tą drogą oparty jest na kontenerach 45,
które swoją kubaturą odpowiadają naczepom samochodowym. Ten atut oraz atrakcyjna cena i czas transportu (door to door) wpłynęły na zainicjowanie tej usługi i stały wzrost zainteresowania wśród klientów.
- Od kilku lat współpracujecie z przewoźnikiem kolejowym PCC Containers.
Jak układa się współpraca i jakie korzyścima z niej VGN?
- Współpraca z PCC Containers od samego początku układała
się dobrze. Zarówno PCC, jak i VGN Polska, zorientowane są na jak najszybsze dostosowywanie się do wymagań rynku, a co za tym idzie - wymagań poszczególnych klientów. Pozwoliło to nam na zajęcie miejsca w
sferze usług transportowych i przeładunkowych oraz ugruntowanie swojej pozycji.
- Czy można spodziewać się, że wkrótce pojawią się nowi partnerzy logistyczni?
- Co do nowych partnerów, to
współpracujemy z innymi przewoźnikami kolejowymi i samochodowymi, ale pozycję wiodącą ma PCC. Do naszych nowych partnerów logistycznych z pewnością można zaliczyć przewoźnika morskiego Samskip.
- W
ub.r. uruchomione zostały nowe połączenia żeglugowe z terminalu VGIM, m.in. do Niemiec, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Czy w tym roku wasi klienci mogą spodziewać się nowych destynacji?
- Obecnie w
naszej ofercie są połączenia feederowe do portów w Hamburgu i Bremerhaven oraz kontenerowe do Helsingborga i Hull, a także do portów irlandzkich i łotewskich. Utworzenie nowych połączeń, oczywiście, jest
możliwe, ale dopiero po wykonaniu analizy wielkości spodziewanych przewozów, które dane połączenie by uzasadniały. Takie działania prowadzimy i liczę, że w najbliższym czasie będziemy mogli zobaczyć tego
efekty.
- A co z przewozem kontenerów barkami? Jeszcze niedawno transportowano je między terminalem a jednym z portów niemieckich.
- Tej idei nie zarzuciliśmy. Połączenie to sprawdziło się - i
jesteśmy przekonani, że ponownie zacznie funkcjonować. Tak jak i w innych przypadkach, niezbędne jest, aby wielkość transportowanych ładunków w kontenerach oraz miejsce ich przeznaczenia, uzasadniały
korzystanie z dowozu barkami, które muszą konkurować z samochodami ciężarowymi. Ilość ładunków transportowanych w kontenerach do i z Brandenburgii i Berlina rośnie, podobnie jak ceny paliwa, W związku z
tym, że jedna barka zastępuje kilkadziesiąt samochodów ciężarowych, a tłok na drogach rośnie, w najbliższym czasie oczekujemy ponownego wzrostu zainteresowania tym sposobem transportu.
- Port w
Szczecinie, jako jeden z dwóch feederowych portów w Europie, objęty jest amerykańskim programem Container Security lnitiative (CSI), którego efektem są ogromne ułatwienia dla firm wysyłających kontenery
do USA. To niewątpliwy atut Szczecina. Czy nie jesteście zainteresowani tym, aby podobny program obowiązywał także w porcie w Świnoujściu?
- Już niedługo program ten powinien funkcjonować w terminalu
kontenerowym VGN Polska w Świnoujściu. Container Security Initiative jest obecnie u nas wdrażany. Izba Celna podjęła odpowiednie działania i stara się, aby zostały spełnione wymogi określone w programie.
Oprócz działań organizacyjnych, niezbędne są również inwestycje w odpowiednie urządzenia. Liczymy na to, że w najbliższym czasie zostaną one dokonane.
- Więcej kontenerów w terminalu przekłada się
na nowe inwestycje w sprzęt przeładunkowy. Czy w ub.r. VGIM nabył jakieś nowe urządzenia i na jakim etapie jest ważna dla terminalu sprawa powiększenia placów składowych, poprzez zasypanie istniejącego
obecnie basenu Trymerskiego?
- W 2007 r. VGN Polska zainwestował w ciągniki i naczepy kontenerowe do trans-portu drogowego. Posiadany na terenie terminalu sprzęt przeładunkowy jest w stanie sprostać
obecnej wielkości przeładunków -i to z dużym zapasem. Natomiast zakup kolejnej nabrzeżowej suwnicy kontenerowej powiązany jest z inwestycjami po stronie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Chodzi tu o prace związane z za-sypaniem basenu Trymerskiego i przedłużeniem nabrzeża Hutników w kierunku północnym. Inwestycja ta została przyjęta przez ZMPSiŚ do planu inwestycyjnego i należy wierzyć,
że zostanie jak najszybciej zrealizowana. Ma ona istotne znaczenie dla sprawnego działania terminalu i zwiększenia konkurencyjności świadczonych usług
- Dziękuję za rozmowę.