19 lutego br., rząd przyjął projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich. Przepisy regulują zagadnienia ochrony
żeglugi i portów, w tym ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie portów lub na statkach morskich, w sytuacji zagrożenia wynikającego z ataków terrorystycznych. Przepisy te mają dostosować
prawo polskie do rozwiązań unijnych oraz przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).
W projekcie określono, że za sprawy ochrony portu będzie odpowiadał dyrektor stosownego urzędu
morskiego. Przewiduje się też powołanie oficera ochrony portu, którym będzie kapitan portu. Będzie on współdziałać z organami administracji morskiej, Strażą Graniczną, Policją, Państwową Strażą Pożarną
oraz Służbą Celną. Zadania związane z bezpieczeństwem i ochroną statku należą z kolei do armatora. Będzie on odpowiedzialny też za przygotowanie planu ochrony jednostki. Dokument ten ma być zatwierdzany
przez administrację państwa bandery. Armator będzie musiał wyznaczyć oficera ochrony firmy i oficera ochrony statku.
W projekcie ustawy przyjęto, że oficerowie: armatora, ochrony obiektu i ochrony
statku, powinni przejść szkolenie w zakresie bezpieczeństwa. Będą je prowadzić wyższe szkoły morskie. Projektowane prze-pisy przewidują, że minister właściwy ds. gospodarki morskiej może upoważnić uznaną
organizację ochrony do przeprowadzania oceny stanu ochrony, przygotowania planu ochrony oraz doradztwa i profesjonalnej pomocy w sprawach dotyczących bezpieczeństwa portu, obiektów portowych i statków.
Przewidziano 3 poziomy ochrony: minimalny, zwiększonego ryzyka (chodzi o podejmowanie dodatkowych zabezpieczeń) oraz wyjątkowy, związany z przewidywanym wystąpieniem zagrożenia. Natomiast kontrole osób,
bagażu i ładunku będą przeprowadzane przez specjalistyczną, uzbrojoną jednostkę ochrony, która ma współpracować z policją.