Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Odra bliżej morza

Kurier Szczeciński, 2008-03-17
Po kilku latach negocjacji i sporów Polacy i Niemcy prawdopodobnie porozumieją się co do modernizacji dolnego odcinka Odry. Nasi zachodni sąsiedzi będą mogli wpływać z Bałtyku do Schwedt, ale dołożą się do inwestycji hydrotechnicznych, które m.in. poprawią bezpieczeństwo przeciwpowodziowe. - Aktualnie trwają jeszcze redakcyjne uzgodnienia dotyczące ostatecznego kształtu porozumienia - poinformował nas w piątek Andrzej Kreft, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie. - Głównym celem polsko- niemieckiej modernizacji Odry granicznej będzie osiągnięcie co najmniej 1,8 m głębokości rzeki przez przynajmniej 330 dni w roku - wyjaśnia Kreft. - Przy okazji da to trzecią klasę żeglowności w klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych. Te parametry Odry potrzebne są nie tylko do poprawy warunków żeglugi dla barek, ale i dla ułatwienia zimowych akcji lodołamania. Na przykład: podczas zimy na przełomie lat 2005-06 było tak płytko, że - jak tłumaczył dyr. Kreft - wchodząc dziobem na krę i bardziej zanurzając się rufą, lodołamacze niszczyły śruby o dno. Natomiast niektóre miejsca na rzece nie były dla nich w ogóle dostępne. Kwotą 12 mln euro strona niemiecka współuczestniczyć też będzie w finansowaniu pogłębienia i udrożnienia jez. Dąbie. Strona polska zgodzi się, aby niemieckie statki morsko-rzeczne mogły wychodzić ze Schwedt na Bałtyk szlakiem: kanał HoFriWa (po niemieckiej stronie), Odra Zachodnia, Przekop Klucz-Ustowo (Niemcy pogłębią ze swoich środków), Regalica, Parnica, Przekop Mieleński. Jednostki podążające tą trasą ku Bałtykowi będą miały zanurzenie do 3,25 metra. Przypomnijmy, że z początku strona niemiecka nie była zainteresowana polskim Programem dla Odry 2006, który uchwalono na mocy ustawy po wielkiej powodzi w 1997 r. Celem tego programu jest m.in. zabezpieczenie terenów nadodrzańskim przed wylewami oraz poprawienie żeglowności tego zaniedbanego przez lata szlaku wodnego. Teraz wiele wskazuje na to, że umowa na szczeblu rządowym - wiążąca inwestycje na Odrze granicznej i jez. Dąbie - ze zgodą na dostęp do nowego portu w Schwedt zostanie podpisana w tym roku.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl