Po kilku latach negocjacji i sporów Polacy i Niemcy prawdopodobnie porozumieją się co do modernizacji dolnego odcinka
Odry. Nasi zachodni sąsiedzi będą mogli wpływać z Bałtyku do Schwedt, ale dołożą się do inwestycji hydrotechnicznych, które m.in. poprawią bezpieczeństwo przeciwpowodziowe.
- Aktualnie trwają jeszcze
redakcyjne uzgodnienia dotyczące ostatecznego kształtu porozumienia - poinformował nas w piątek Andrzej Kreft, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie.
- Głównym celem polsko-
niemieckiej modernizacji Odry granicznej będzie osiągnięcie co najmniej 1,8 m głębokości rzeki przez przynajmniej 330 dni w roku - wyjaśnia Kreft. - Przy okazji da to trzecią klasę żeglowności w
klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych.
Te parametry Odry potrzebne są nie tylko do poprawy warunków żeglugi dla barek, ale i dla ułatwienia zimowych akcji lodołamania. Na przykład: podczas zimy na
przełomie lat 2005-06 było tak płytko, że - jak tłumaczył dyr. Kreft - wchodząc dziobem na krę i bardziej zanurzając się rufą, lodołamacze niszczyły śruby o dno. Natomiast niektóre miejsca na rzece nie
były dla nich w ogóle dostępne.
Kwotą 12 mln euro strona niemiecka współuczestniczyć też będzie w finansowaniu pogłębienia i udrożnienia jez. Dąbie.
Strona polska zgodzi się, aby niemieckie statki
morsko-rzeczne mogły wychodzić ze Schwedt na Bałtyk szlakiem: kanał HoFriWa (po niemieckiej stronie), Odra Zachodnia, Przekop Klucz-Ustowo (Niemcy pogłębią ze swoich środków), Regalica, Parnica, Przekop
Mieleński. Jednostki podążające tą trasą ku Bałtykowi będą miały zanurzenie do 3,25 metra.
Przypomnijmy, że z początku strona niemiecka nie była zainteresowana polskim Programem dla Odry 2006, który
uchwalono na mocy ustawy po wielkiej powodzi w 1997 r. Celem tego programu jest m.in. zabezpieczenie terenów nadodrzańskim przed wylewami oraz poprawienie żeglowności tego zaniedbanego przez lata szlaku
wodnego. Teraz wiele wskazuje na to, że umowa na szczeblu rządowym - wiążąca inwestycje na Odrze granicznej i jez. Dąbie - ze zgodą na dostęp do nowego portu w Schwedt zostanie podpisana w tym
roku.