Przepisy projektowanej ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich przyjął w zeszłym tygodniu rząd. Reguluje ona również
zagadnienia "ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie portów, obiektów portowych lub na statkach morskich w sytuacji ewentualnego zagrożenia wynikającego z ataków terrorystycznych" -
czytamy w komunikacie po posiedzeniu Rady Ministrów z 19 lutego.
W projekcie określono, że za sprawy ochrony portu będzie odpowiadał dyrektor urzędu morskiego. Przewiduje się powołanie oficera ochrony
portu. Funkcję tę będzie wykonywał kapitan portu. Oficer ochrony portu będzie współdziałać z organami administracji morskiej, strażą graniczną, policją, Państwową Strażą Pożarną oraz Służbą Celną.
Zadania związane z bezpieczeństwem i ochroną statku należą z kolei do armatora. Przygotowany przez niego plan ochrony statku ma być zatwierdzany przez administrację państwa, pod którego banderą pływa
"Armator wyznacza oficera ochrony armatora i oficera ochrony statku" -czytamy.
Jak czytamy w projekcie, prze-widziano trzy poziomy ochrony - poziom minimalny, poziom zwiększonego ryzyka (chodzi o
podejmowanie dodatkowych zabezpieczeń) oraz trzeci, wyjątkowy, związany z przewidywanym wystąpieniem lub prawdopodobieństwem wystąpienia zagrożenia.
"Sprawy związane z kontrolą osób, bagażu i ładunku
będą prze-prowadzane przez specjalistyczną uzbrojoną jednostkę ochrony, która ma współpracować z Policją".