Pierwszy na świecie statek handlowy, częściowo napędzany za pomocą latawca, wypłynął, 24 stycznia br., w pierwszy rejs z
Bremerhaven do Guanta w Wenezueli. Przewozi pierwszą część kompletnej fabryki płyt wiórowych, na zlecenie DHL Global Forwarding. Trasę pokona w 2 tygodnie.
Projektanci jednostki, o nazwie MS Beluga, z
firmy SkySails, twierdzą, że użycie sterowanego komputerowo, mającego 1 BO m2 powierzchni i przypominającego żagiel na długiej linie, latawca może ograniczyć zużycie paliwa na statku aż o 20%. Tego typu
statek, o długości 87 m, może zaoszczędzić średnio 280 tys. euro rocznie na kosztach paliwa.
Jednak celem stworzenia takiego napędu jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Na paliwo
spalane przez statki przypada 4% światowych emisji tego gazu - 2 razy więcej niż na branżę lotniczą.