Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Elewator zbożowy jak nowy

Namiary na Morze i Handel, 2008-02-22
W gdyńskim porcie zakończyły się, trwające od września 2004 r., prace remontowe na elewatorze zbożowym, wpisanym do rejestru zabytków. Z uwagi na nieprzerwaną pracę przeładunkową Bałtyckiego Terminalu Zbożowego, remont odbywał się w szczególnych warunkach. Prace budowlane polegały m.in. na wymianie elewacji. Skuto płytki z piaskowca (sprowadzone w latach 30. XX w., z Włoch) i położono nową elewację (co prawda z innego materiału), ale wiernie odtwarzającą pierwotny wygląd obiektu. Z uwagi na zabytkowy charakter elewatora, wszystkie prace odbywały się pod nadzorem wojewódzkiego konserwatora zabytków. Całkowity koszt remontu wyniósł ok.3,5 mln zł. Elewator zbożowy został wzniesiony w latach 30. XX w., na nabrzeżu Indyjskim, według projektu inż. Paszkowskiego. Do użytku został oddany w 1937 r. Był przeznaczony do obsługi eksportu i importu zboża oraz jego uszlachetniania. Do II wojny światowej, terminal nastawiony był na eksport polskiego zboża, służąc jako magazyn tranzytowy dla krajów naddunajskich. Po wojnie, gdyński elewator przejął znaczącą część importu zboża do Polski, a w latach 80. i 90. - także eksportu. W maju 1992 r. rozpoczęła się gruntowna przebudowa wyposażenia technologicznego elewatora i infrastruktury nabrzeżowej. Drugi etap modernizacji rozpoczęto w lipcu 1996 r., kiedy to wbito 195 pali pod nowe, stalowe silosy, o pojemności 14 tys. t. W lipcu 1999 r. rozpoczęto prace projektowe, związane z budową magazynu podłogowego do składowania śruty, o pojemności 25 tys. t. Włączono go do eksploatacji wiosną 2001 r. Inwestycja ta pozwoliła zwiększyć możliwości składowania w kompleksie elewatora do 52 tys. t. Elewator jest jednym z czterech obiektów gdyńskiego portu, wpisanych do rejestru zabytków, obok Dworca Morskiego, Magazynu nr 1 i Magazynu H. Bałtycki Terminal Zbożowy obsługuje wszelkiego rodzaju ładunki zbożowe i paszowe, takie jak: pszenica, jęczmień, żyto, nasiona rzepaku, bobik, śruta sojowa, rzepak i wysłodki buraczane. W 2007 r. w BTZ przeładowano 719,1 tys. t ładunków.
 
(rel)
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl