W gdyńskim porcie zakończyły się, trwające od września 2004 r., prace remontowe na elewatorze zbożowym, wpisanym
do rejestru zabytków. Z uwagi na nieprzerwaną pracę przeładunkową Bałtyckiego Terminalu Zbożowego, remont odbywał się w szczególnych warunkach. Prace budowlane polegały m.in. na wymianie elewacji. Skuto
płytki z piaskowca (sprowadzone w latach 30. XX w., z Włoch) i położono nową elewację (co prawda z innego materiału), ale wiernie odtwarzającą pierwotny wygląd obiektu. Z uwagi na zabytkowy charakter
elewatora, wszystkie prace odbywały się pod nadzorem wojewódzkiego konserwatora zabytków. Całkowity koszt remontu wyniósł ok.3,5 mln zł. Elewator zbożowy został wzniesiony w latach 30. XX w., na nabrzeżu
Indyjskim, według projektu inż. Paszkowskiego. Do użytku został oddany w 1937 r. Był przeznaczony do obsługi eksportu i importu zboża oraz jego uszlachetniania. Do II wojny światowej, terminal nastawiony
był na eksport polskiego zboża, służąc jako magazyn tranzytowy dla krajów naddunajskich.
Po wojnie, gdyński elewator przejął znaczącą część importu zboża do Polski, a w latach 80. i 90. - także
eksportu. W maju 1992 r. rozpoczęła się gruntowna przebudowa wyposażenia technologicznego elewatora i infrastruktury nabrzeżowej. Drugi etap modernizacji rozpoczęto w lipcu 1996 r., kiedy to wbito 195
pali pod nowe, stalowe silosy, o pojemności 14 tys. t. W lipcu 1999 r. rozpoczęto prace projektowe, związane z budową magazynu podłogowego do składowania śruty, o pojemności 25 tys. t. Włączono go do
eksploatacji wiosną 2001 r. Inwestycja ta pozwoliła zwiększyć możliwości składowania w kompleksie elewatora do 52 tys. t.
Elewator jest jednym z czterech obiektów gdyńskiego portu, wpisanych do
rejestru zabytków, obok Dworca Morskiego, Magazynu nr 1 i Magazynu H.
Bałtycki Terminal Zbożowy obsługuje wszelkiego rodzaju ładunki zbożowe i paszowe, takie jak: pszenica, jęczmień, żyto, nasiona
rzepaku, bobik, śruta sojowa, rzepak i wysłodki buraczane. W 2007 r. w BTZ przeładowano 719,1 tys. t ładunków.