Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi

Powrót

Wydrukuj artykuł

Będzie za dużo statków

Kurier Szczeciński, 2008-02-12
Opłacalność żeglugi morskiej w styczniu mocno spadła. Jak informowaliśmy, stało się to po niepokojących danych z amerykańskich giełd. Przed załamaniem DVB Bank, który finansuje przedsięwzięcia żeglugowe, oświadczył jednak, że ten rok będzie dobrym dla przewozu towarów masowych. Czy indeksy frachtowe odreagują i znów pójdą w górę. Ostatnio jakby coś drgnęło. Niemiecki bank przyjrzał się zwłaszcza segmentowi statków wielkości panamax, których kilka eksploatuje również Polska Żegluga Morska ze Szczecina. - Przypomniano, że 2007 rok przyniósł spektakularny wzrost indeksów na stawki dla tego typu statków, wynoszący w skali 12 miesięcy 180 procent - mówi Krzysztof Gogol, doradca dyrektora PŻM. W DVB uważają, że również najbliższe perspektywy dla przewozów masowych są dobre. To zasługa gospodarki chińskiej mającej wciąż nieposkromiony apetyt na surowce, które są przecież towarami masowymi. Niemiecki bank przytacza dane, z których wynika, że w ciągu czterech lat tonaż masowców wzrośnie aż o 23 procent, z tendencją spadającą pod koniec tego okresu. Będzie więcej statków, jednak - jak mówi Gogol - powołując się na niemieckie szacunki, "przewozowe prognozy na kolejne lata nie wyglądają już tak dobrze", a pierwsze oznaki słabnięcia rynku mogą nastąpić już po chińskiej olimpiadzie, czyli w sierpniu tego roku. - Biorąc pod uwagę spodziewaną ogromną flotę nowych statków, które stocznie zaczną wypuszczać począwszy od tego roku, w latach 2010-11 możemy być świadkami znacznej nadpodaży tonażu masowców i tym samym spadku stawek frachtowych na przewozy ładunków suchych - tłumaczy doradca dyrektora PŻM. DVB Bank przypomina, że w minionym roku armatorzy zamówili w stoczniach rekordową ilość 200 panamaksów o łącznym tonażu 15 mln dwt. To o 5 mln dwt więcej niż w rekordowym 2004 r. Tymczasem w 2007 r. na złom powędrował tylko jeden panamax. Aktualny średni wiek światowej floty panamaksów to 12 lat. Tymczasem dla całego sektora masowców wynosi on 16 lat.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl