Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Tunelem czy mostem?

Kurier Szczeciński, 2008-01-15

Czy przeprawa do Świnoujścia przebiegać powinna nad Świną czy raczej pod rzeką? W piątek otwarte zostały oferty firm, które wzięły udział w przetargu na wykonanie studium techniczno--środowiskowego projektu budowy przeprawy łączącej wyspę Wolin z wyspą Uznam. Wybór firmy, która wskaże między innymi najlepszy wariant przeprawy, nastąpi prawdopodobnie jeszcze w tym tygodniu. Studium gotowe ma być pod koniec roku. Do zamawiającego - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - wpłynęły 4 oferty. Duńska firma COWI A/S za wykonanie studium spodziewa się otrzymać wynagrodzenie w wysokości 3,63 mln zł (brutto), konsorcjum firm ze Szczecina i Gdańska złożone z Biura Inżynierskiego Damart (lider), Pont - Projektu i firmy Kontrakt zaoferowało cenę 1,19 mln zł. Trzecią ofertę przedstawiła firma Sap-projekt z Warszawy - 2,07 mln zł, Natomiast brytyjska spółka Mott Macdonald Limited gotowa jest wykonać studium za 1,78 mln zł. Z informacji, które uzyskaliśmy wynika, że na studium inwestor zamierza przeznaczyć nie więcej niż 2,4 mln zł (2 mln zł z budżetu państwa, 400 tys. przeznaczyła na ten cel gmina Świnoujście). W GDDKiA poinformowano nas, że nie ma zagrożenia, że inwestycja zdjęta zostanie z listy przedsięwzięć do realizacji w najbliższych latach. Inwestycja jest bowiem na liście indykatywnej programu "Infrastruktura i Środowisko". Ciągle aktualne jest za to pytanie o termin budowy i jej zakończenia, a także o koszty. Odpowiedzi na te pytania znane będą w IV kwartale br., kiedy zwycięzca przetargu na opracowanie studium wskaże optymalne rozwiązanie techniczne przeprawy. Brane są pod uwagę ciągle wszystkie możliwe rozwiązania: most wysokowodny, most zwodzony, a także tunel. Koszt budowy mostu wysokowodnego i tunelu byłby porównywalny. Jeszcze niedawno były minister gospodarki morskiej wymieniał sumę 500 mln zł. Tańszym rozwiązaniem, ale bardziej uciążliwym dla użytkowników przeprawy, a także mniej bezpiecznym - byłby most zwodzony. - O kształcie inwestycji zadecyduje wiele czynników, w tym rentowność i ochrona środowiska (wyspy Wolin i Uznam są objęte programem Natura 2000). Na razie też trudno mówić o kosztach. Poczekajmy na studium techniczno-środowiskowe - powiedział Grzegorz Dziedzina z zachodniopomorskiego oddziału GDDKiA w Szczecinie. Każdego roku na eksploatację promów łączących Świnoujście z resztą kraju wydaje się z budżetu centralnego i gminnego około 20 mln zł.
 
(r.c.)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl