Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Żeglowna pętla

Namiary na Morze i Handel, 2007-12-20

"Pętla Żuławska - Międzynarodowa Droga Wodna E -70" to projekt turystyczny, który ma być realizowany w obrębie Delty Wisty i Zalewu Wiślanego. Jego celem jest rewitalizacja szlaków wodnych na Żuławach oraz połączenie obszarów u ujścia Wisły z europejskimi drogami wodnymi. Dzięki temu, szlaki wodne województwa pomorskiego i warmińsko-mazurskiego mają stać się atrakcyjne dla żeglugi pasażerskiej. Nie będzie to jednak trasa towarowa. Pętla Żuławska to sieć rzek i kanałów, których wody wpływają do Zalewu Wiślanego oraz do Morza Bałtyckiego. Tworzy ją przede wszystkim Delta Wisły [odcinek Dolnej Wisły od ujścia Wierzycy wraz z Martwą Wisłą, Wisłą Śmiałą, Motławą, Nogatem, Szkarpawą, Wisłą Królewiecką oraz Tugą - Wielką Świętą). Szkarpawa i Wisła Królewiecką, obie połączone z Wisłą, wpływają do Zalewu Wiślanego. Podobnie jak Nogat, który łączy się z Wisłą niedaleko Malborka. Można więc z Zalewu Wiślanego-Szkarpawa, Nogatem, bądź Wisłą Królewską, dostać się najpierw do Wisły, a tą - na Bałtyk. Aby szlak ten był w pełni żeglowny i atrakcyjny turystycznie, niezbędne jest przeprowadzenie wielu inwestycji, zarówno w drogi wodne, jak i w infrastrukturę. Szacuje się więc, że koszt realizacji tego projektu to 41 mln euro, czyli ok. 151 mln zł. Program obejmuje m.in. stworzenie sieci portów i przystani, wraz z odpowiednią infrastrukturą (pomosty, nabrzeża, miejsca do wodowania jednostek, z zapleczem sanitarnym i usługowym) czy poprawę żeglowności i bezpieczeństwa szlaków wodnych. Oznacza, to np. pogłębienie i poszerzenie dróg wodnych o ok. 2-3 m na odcinku co najmniej 40 km oraz budowę, w Przegalinie, mostu zwodzonego. Dochodzi do tego budowa, rozbudowa i modernizacja infrastruktury poprawiającej i zwiększającej dostępność do obiektów i atrakcji turystycznych wokół szlaków wodnych oraz stworzenie sytemu informacji turystycznej. Dotychczas, w ramach programu, opracowano plan rozwoju dróg wodnych Delty Wisły i Zalewu Wiślanego, system informacji dla turystyki wodnej, obejmujący m.in.: inwentaryzację zaplecza turystycznego, walorów i atrakcji turystycznych, system oznakowania szlaków wodnych, ze wskazaniem lokalizacji dla tablic informacyjnych czy przewodnik "Pętla Żuławska - po szlakach wodnych Delty Wisły i Zalewu Wiślanego". Pełna realizacja inwestycji zaplanowana jest jednak na lata 2008-2011 i będzie realizowana ze środków unijnego "Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013". Biuro Rozwoju Dróg Wodnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku, które jest koordynatorem projektu, przygotowuje (wspólnie z samorządem województwa warmińsko-mazurskiego) dokumentację niezbędną do ubiegania się o unijne środki. Następnym etapem będzie stworzenie studium wykonalności projektu. W sumie, w realizację "Pętli Żuławskiej" zaangażowanych jest 35 partnerów. Pomysł stworzenia takiego programu zrodził się pod koniec lat 90., na zlotach żeglarzy. Cechą charakterystyczną Żuław jest bowiem duże nasycenie akwenami wodnymi, z bogactwem budowli hydrotechnicznych, w otoczeniu bardzo interesujących zabytków. Są to np. dwory Mennonitów, którzy niegdyś zamieszkiwali Żuławy. Szlak wodny umożliwia też zwiedzenie: zamków w Malborku, Gniewie czy Sztumie, zespołu katedralnego w Kwidzynie czy katedry w Pelplinie. Ponadto, jest to szansa na rozwój gospodarczy tego terenu. Międzynarodowa droga wodna E-70 będzie przebiegać bowiem przez 2B gmin, w których bezrobocie jest wciąż bardzo wysokie. Mieszka tu ponad 770 tys. ludzi, w tym ponad 40 tys. jest bez pracy. Powstanie tam szlaków wodnych na europejskim poziomie stworzy nowe miejsca pracy w usługach turystycznych. (Żegluga turystyczna po Żuławach i Delcie Wisły już działa. Latem br. szlakiem tym pływał statek wycieczkowy Polonez, z 90 osobami na pokładzie. W programie rejsu było m.in. zwiedzanie Malborka i Gniewu). Na razie, jest to jednak tylko projekt turystyczny. Czy można szlaki wodne Pętli Żuławskiej wykorzystać także do żeglugi towarowej? Szlaki wodne Delty Wisły w hierarchii połączeń transportowych mają obecnie zaledwie znaczenie lokalne. Wisła, Szkarpawa i Nogat mają II klasę żeglowności, Martwa Wisła - IVb. Część szlaków, tj. Wisła, Martwa Wisła, Wisła Królewiecką, Szkarpawa i Nogat jest dostępna dla wszystkich rodzajów statków (barki motorowe, holowniki, zestawy holowane i pchane, statki techniczne, jednostki patrolowe, statki pasażerskie o długości 70 m i zanurzeniu 1,6 m, jachty, łodzie wiosłowe oraz kajaki). Pozostałe, ze względu na przeszkody na trasie i niewielkie głębokości koryta, są dostępne tylko dla kajaków. Ponadto, w większości są one niedostępne dla statków towarowych, z powodu niskich mostów czy budowli melioracyjnych. Górne odcinki Motławy, Świętej oraz Linawy i Kanału Panieńskiego mają głębokość ok. 0,5 m, a na niektórych odcinkach występują przeszkody zmuszające do przenoszenia łodzi lądem. Dlatego też, zdaniem specjalistów, przy-stosowanie dróg wodnych Pętli do potrzeb żeglugi towarowej nie jest takie proste i wymagałoby wielomilionowych inwestycji. O ile żeglowność Martwej Wisły i Zalewu Wiślanego jest podobna, o tyle dostanie się statkiem towarowym na Martwą Wisłę i na Bałtyk, przez Przekop, stanowi już problem. Dochodzi także kwestia udrożnienia Wisły od ujścia na południe Polski; obecnie żegluga na całej trasie nie jest możliwa, choć pojawił się pomysł, aby wykorzystać rzekę do transportu kontenerów z gdańskiego portu. ------------------------ Międzynarodowa droga wodna E70 -szlak wodny o znaczeniu europejskim - prowadzi od śluzy Hohensaaten w górę Odry, a dalej Wartą, Notecią, Kanałem Bydgoskim i Brdą do Wisły, następnie 114 km Wisłą w dół, Nogatem, Zalewem Wiślanym do Kaliningradu. Poprzez Zalew Wiślany istnieje naturalne połączenie tego szlaku z systemem dróg wodnych Europy Wschodniej. Końcowy odcinek tej drogi wodnej na terenie Polski stanowi Pętla Żuławska, którą tworzą Delta Wisły i Zalew Wiślany.
 
Piotr Frankowski
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl