Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Promowe okno na świat

Kurier Szczeciński, 2007-12-28
Po wejściu do strefy Schengen porty w Szczecinie i Świnoujściu nadal pozostały zewnętrzną granicą państwa z kontrolami na starych zasadach. Zupełnie inny status ma jedynie terminal promowy w Świnoujściu. Na promy spoza strefy czeka w nim jednak wybudowane za unijne pieniądze specjalne przejście. Morskie porty to jedne z nielicznych w naszym regionie miejsc, w których po wejściu do strefy Schengen niewiele się zmieniło. - Do portu wpływają statki spoza strefy, które podlegają pełnej odprawie granicznej. Trafiają tu ładunki drobnicowe i masowe z całego świata. Nadal mamy więc na terenie portu Urząd Celny, Straż Graniczną, Inspekcję Weterynaryjną i inne służby odpowiedzialne za ruch graniczny - wyjaśnia Władysław Lisewski, wiceprezes Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu. Inaczej sytuacja wygląda w terminalu promowym w Świnoujściu. Obsługuje on obecnie tylko połączenie promowe na trasach z Polski do Skandynawii, więc ruch odbywa się tu bez kontroli granicznych. Zarząd portu ma jednak nadzieję, że wkrótce się to zmieni. Przyjmowanie pasażerów i ładunków spoza strefy ma umożliwić, nazywane "no Schengen", specjalne przejście graniczne wybudowane na terenie terminalu, które spełnia wszystkie wymogi stawiane tego typu obiektom. Kosztująca 3 mln zł inwestycja w 100 proc. została sfinansowana przez Unię Europejską. - Myślimy o uruchomieniu połączeń promowych z portami spoza strefy Schengen, np. Sankt Petersburgiem w Rosji. Zależy nam na tym, żeby pływały na nim promy typu ro-ro, czyli takie, które oprócz pasażerów mogą zabierać TIR-y. Mogłoby to odciążyć połączenia drogowe przez nasz kraj z zachodu na wschód. Potrzebne są jednak dodatkowe ustalenia międzypaństwowe w tej sprawie. Tego typu połączenie trzeba by też wypromować wśród przewoźników, którzy na razie w tym kierunku preferują transport drogowy - ocenia Władysław Lisewski.
 
(mak)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl