Rozmowa z Marleną Hinc, prezesem Zarządu Morskiego Portu Police Sp. z o.o.
- Minęły trzy lata od
powołania do życia Zarządu Morskiego Portu Police jako samodzielnego organizmu. Jak podsumowałaby pani ten okres i w jakim punkcie port znajduje się dzisiaj?
- Był to bardzo ważny okres dla
spółki, związany z utrwaleniem w świadomości uczestników rynku szeroko rozumianej branży morskiej nowego podmiotu - Zarządu Morskiego Portu Police Sp. z o.o. - oraz ustabilizowaniem jego pozycji wśród
zarządów morskich portów w Polsce. Rozpoczęto ponadto proces przygotowawczy związany z realizacją inwestycji zmierzających do utworzenia, z obecnego portu, który obsługuje praktycznie wyłącznie Zakłady
Chemiczne - port ogólnodostępny. Inwestycje te polegają na rozbudowie infrastruktury portowej oraz budowie infrastruktury transportowej. Plany inwestycyjne obejmują także budowę pola refulacyjnego, celem
uzdatnienia gruntów i wykorzystania ich za kilka lat pod działalność portowo-przemysłową. Obecny Zarząd Spółki kontynuuje realizację procesu inwestycyjnego. Podejmuje także intensywne działania mające na
celu nabycie przez spółkę nieruchomości, na których zlokalizowany jest port i na których planujemy zrealizować nasze inwestycje. Nieruchomości te w przeważającej większości znajdują się nadal w dyspozycji
naszego największego udziałowca - Z.Ch. "POLICE" SA. Przypomnijmy, Spółka Zarząd Morskiego Portu Police została utworzona przez dwóch wspólników: Z.Ch. "POLICE" SA, które posiadają 90 proc.
udziałów oraz Gminę Police - dysponuje 10 proc. udziałów. Wsparcie wspólników przy realizacji naszych planów inwestycyjnych ma dla nas ogromne znaczenie. Obecnie podejmujemy także bardzo intensywne
starania o uzyskanie dofinansowania dla inwestycji ze środków unijnych. Niestety, dwa projekty, związane z rozbudową terminalu morskiego oraz rozbudową terminalu barkowego, które ujęte były na liście
rezerwowej indywidualnych projektów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013, zostały decyzją Ministra Rozwoju Regionalnego z sierpnia br. usunięte z tej listy. Zmniejsza to
szanse spółki na uzyskanie dofinansowania z Unii, jednak nadal będziemy walczyć o te środki w trybie konkursowym.
- Jaki jest zatem zakres planowanych przez państwa inwestycji?
-
Naszym celem jest odejście od formuły portu zakładowego w kierunku multimodalnego centrum logistyczno-transportowego o charakterze ponadregionalnym, które stymulować będzie lokalny rozwój
przedsiębiorczości oraz powinno zapewnić dostęp gospodarce regionu zachodniopomorskiego do konkurencyjnych usług przeładunkowych. Port Morski Police rocznie przeładowuje ok. 2,5 mln t ładunków, głównie
chemicznych, co plasuje go na piątym miejscu w Polsce pod względem wielkości przeładunków. Ponieważ obecna infrastruktura jest zdolna obsłużyć wyłącznie potrzeby Z.Ch. "POLICE" SA, chcąc zwiększyć
ilość przeładunków, musimy wybudować nową infrastrukturę. Planowane były dwa zadania inwestycyjne związane z rozbudową terminalu morskiego oraz rozbudową terminalu barkowego. Jednak teraz, w obliczu
zmniejszonych szans na uzyskanie dofinansowania unijnego, chcemy skupić środki na najważniejszej inwestycji - rozbudowie terminalu morskiego. Rozbudowę terminalu barkowego zmuszeni jesteśmy odłożyć na
dalsze lata. W terminalu morskim planujemy wybudowanie nabrzeża uniwersalnego o długości 200 m i głębokości technicznej 12,5 m z możliwością jego dalszej rozbudowy oraz budowę nabrzeża dalbowego o
długości 230 m i głębokości technicznej 12,5 m. Ponieważ nie mamy obenie określonego jednoznacznie rodzaju przeładunku, chcemy zapewnić portowi maksymalną uniwersalność i możliwość realizacji przeładunku,
zgodnego z oczekiwaniami potencjalnego inwestora. Zakładamy możliwość przeładunku kontenerów, drobnicy, kruszyw, a na nabrzeżu dalbowym - biokomponentów. Dostrzegamy też szansę w przeładunku materiałów
niebezpiecznych - do czego Port Police, ze względu na swoje położenie z dala od osiedli ludzkich - jest idealnie predestynowany. Szacujemy, że nowe nabrzeża umożliwią nam zwiększenie rocznych przeładunków
do ok. 4 mln ton. Ponieważ lądowy dostęp do portu jest ograniczony - zapewnia go droga z płyt, a port nie jest skomunikowany linią kolejową - chcemy wybudować nową drogę dojazdową i drogę wewnętrzną oraz
wybudować linię kolejową łączącą port z linią Szczecin - Trzebież Szczecińska poprzez stację Police-Chemia. Szacunkowa wartość inwestycji wynosi 113 mln zł. To ogromna kwota, przy naszych obecnych
przychodach, ale musimy tę inwestycję zrealizować, nawet etapami, aby umożliwić rozwój portu i wykorzystać gospodarczo ogromny potencjał terenów rozwojowych o powierzchni ok. 350 ha. Dzięki tej inwestycji
skorzysta także policki Infrapark, bowiem możliwość realizacji przeładunków w nowoczesnym, dobrze skomunikowanym porcie, powinna stanowić dużą zachętę dla potencjalnych inwestorów Polickiej Strefy
Przemysłowej. Dla lokalnej społeczności duże znaczenie ma fakt, że realizacja tej inwestycji bezpośrednio utworzy 160 nowych miejsc pracy.
- Na jakim etapie jest inwestycja?
-
Posiadamy już koncepcję techniczno-ekonomiczną oraz studium wykonalności. Na początku 2008 r. planujemy zlecenie opracowania dokumentacji technicznej. Przy realizacji inwestycji zgodnie z harmonogramem
powinna ona być zakończona w 2011 r. Warunkiem powodzenia są - jak zawsze - pieniądze. Liczę na to, że ustalone zostaną nowe kryteria wyboru projektów w trybie konkursowym, które zwiększą szanse na
uzyskanie dofinansowania dla takich portów, jak policki, który nie ma ustawowo nadanego podstawowego znaczenia dla gospodarki narodowej. Liczę także na wsparcie głównego udziałowca ZCh oraz na
zaangażowanie potencjalnych inwestorów.
- Ambitna i dalekowzroczna inwestycja, jaką jest uniwersalny port morski w Policach ma uaktywnić gospodarczo także ościenne gminy. Ale już u startu
budowana jest z przeszkodami.
- Tak jak w życiu, wszystko co wartościowe zawsze rodzi się w bólach. Wierzę jednak w powodzenie tej inwestycji. Za jej realizacją przemawia wiele czynników.
Cieszę się, że znaczenie Portu Police oraz jego potencjał dostrzegany jest na szczeblu centralnym. W Strategii rozwoju portów morskich do 2015 r., opracowanej przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej w
sierpniu 2007 r., do priorytetów zaliczono działania w zakresie opracowania zmian legislacyjnych, umożliwiających wsparcie finansowe z budżetu państwa modernizacji i utrzymania wszystkich dróg
prowadzących do głównych portów morskich, w tym do portu w Policach. Ponadto Zarząd Morskiego Portu Police został wskazany jako beneficjent środków POIiŚ oś VII, choć inną kwestią jest już realna
możliwość ich uzyskania. Natomiast na poziomie regionalnym coraz bardziej realna staje się koncepcja budowy zachodniej obwodnicy Szczecina i Polic oraz przeprawy Police-Święta. Planowany zjazd w okolicach
ZCh Police, dawałaby naszemu portowi morskiemu nowy impuls. Włączenie w sieć dróg krajowych otworzy perspektywy dalszego rozwoju. Nowa infrastruktura portowa, dobre skomunikowanie z zapleczem oraz wizja
terenu inwestycyjnego o powierzchni ok. 350 ha, niebawem uzbrojonego, jest chyba najbardziej przemawiającym atutem dla potencjalnych inwestorów.
- Dziękuję za rozmowę.
---------------------
Marlena Hinc
Lat 30, prezes Zarządu Morskiego Portu Police Sp. z o.o. Absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Szczecińskiego oraz podyplomowego studium prawa
europejskiego na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Po ukończeniu studiów w 2001 r. pracuje przez pół roku w kancelarii adwokackiej, następnie przechodzi do Urzędu Miejskiego w Szczecinie.
Zatrudniona najpierw w Biurze Przekształceń Własnościowych, gdzie przygotowywała proces restrukturyzacji i przekształceń miejskich jednostek organizacyjnych oraz spółek miejskich, dalej w Biurze
Strategii, Rozwoju i Promocji Miasta, gdzie nadzorowała wdrażanie polityk branżowych Strategii rozwoju miasta oraz sprawowała merytoryczny nadzór nad spółkami z udziałem miasta, następnie w Biurze Nadzoru
Właścicielskiego, gdzie wykonywała nadzór właścicielski nad spółkami z udziałem miasta. Od lutego 2007 szefuje w Porcie Morskim Police. Mąż Tomasz; socjolog - wykładowca - menedżer - radny miejski. Syn
Tymoteusz (dwa latka). Hobby: fotografika, psychologia, taniec, tai chi.