Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi

Powrót

Wydrukuj artykuł

Będzie większy i nowocześniejszy

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2007-12-20
Rozmowa z Andrzejem Gajdą, prezesem zarządu Terminal Promowy Świnoujście Sp. z o.o. Świnoujście - Niebawem Polska zostanie włączona do strefy Schengen. W jakim stopniu zmieni to sytuację Terminalu Promowego w Świnoujściu? - Traktat ten odbierany jest jako likwidacja kontroli granicznej na promach pływających z Polski do Szwecji i Danii, bowiem będą to już rejsy między państwami układu Schengen. Natomiast dla terminalu promowego był to szeroki program organizacyjnego przygotowania. Musieliśmy dostosować terminal do wymogów Kodeksu ISPS, ustawy o ochronie osób i mienia, regulujących obowiązki różnych instytucji. Schodzi z posterunku straż graniczna - jej dotychczasowe funkcje pilnowania porządku i bezpieczeństwa przejmą inne organizacje. Będzie to umundurowana formacja. Przemodelowana została ochrona portu. Terminal został wyposażony w system monitoringu i usprzętowienie do przyjmowania bagażu. Przeorganizowana została ochrona dostępu, przeciwpożarowa i antyterrorystyczna. Terminal Promowy Świnoujście wpisany jest na listę wojewody obiektów szczególnej ochrony. W nowych realiach jego ochrona będzie koordynowana przez policję. Przeprowadzono wymagane ćwiczenia w obszarze zadań wynikających z nowych przepisów i usunięto wszelkie niedomagania nowego systemu ochrony i bezpieczeństwa. Jesteśmy organizacyjnie doskonale przygotowani do wejścia w strefę Schengen. Załoga terminalu jest przygotowana na wszelkie sytuacje krytyczne, które niestety zdarzają się w trakcie realizacji procesów usługowych. Środki finansowe - ok. 1 mln euro - na dostosowanie terminalu pochodziły z funduszy unijnych i dotarły poprzez właściciela terminalu, tj. ZMPSiŚ SA. Jak się okazało przynoszą one również korzyści w codziennej pracy, podnosząc poziom świadczonych usług, np. monitoring przez lepszy podgląd operacji prowadzonych w terminalu usług umożliwia szybsze podejmowanie decyzji i usprawnia proces technologiczny. - Rejon Morza Bałtyckiego jest najszybciej rozwijającym się regionem UE. Ruch promowy na Bałtyku notuje wysoką dynamikę wzrostu. W jakim stopniu ta tendencja uwidacznia się w świnoujskim terminalu? - Dynamika ruchu promowego jest bardzo wysoka. W pięcioletnim okresie podwoiła się wielkość obrotów w naszym terminalu promowym. Znacząco, bo do 2756 rocznie, wzrosła liczba zawinięć promów do portu. Utrzymuje się stała tendencja wzrostu we wszystkich kategoriach ładunkowych. W latach 2003-2007 o 50 proc. wzrósł przewóz samochodów osobowych, o 60 proc. ciężarowych, o 37 proc. liczba pasażerów. Wzrasta też liczba przeładowywanych wagonów kolejowych. Ta forma transportu staje się coraz atrakcyjniejsza dla spedytorów. Prognozy na przyszłe lata są również wielce optymistyczne. Tak dobra koniunktura na rynku promowym skutkuje inwestycjami tonażowymi armatorów oraz wymusza zwiększenie przepustowości naszego terminalu. Aktualnie realizowane są dwa zadania inwestycyjne: wydłużenie nabrzeża ro-ro ze 140 do 220 m (nabrzeże nr 6) oraz budowa nabrzeża nr 1 o długości 230 m. Głównym celem tych zamierzeń jest właśnie dostosowanie istniejącej infrastruktury terminalu do dynamiki wzrostu przeładunków. Nowe, większe nabrzeża umożliwią przyjmowanie największych, operujących na Bałtyku promów, m.in. nowo budowanych przez Stocznię Szczecińską Nowa dla Unity Line. Całkowicie przebudowany zostanie układ komunikacyjny terminalu. Zwiększone będą ponadto powierzchnie placów postojowych i wybudowana zostanie estakada drogowa nad peronami stacji kolejowej Świnoujście. W rejonie stanowiska nr 6 powstanie terminal intermodalny z trzema liniami torów kolejowych, dostosowany do obsługi wagonów "kieszeniowych" w technologii lo-lo. Po realizacji tych inwestycji w 2010 r. będzie to jakościowo nowy terminal dostosowany do przewidywanej wielkości przeładunków i obsługi wszystkich potrzeb armatorów. - Upływający rok przyniósł znaczący wzrost obrotów terminalu. W jakim stopniu zdeterminowało to działalność świnoujskiego terminalu promowego? - Terminal Promowy Świnoujście Sp. z o.o. jest firmą zarządzającą bazą promową w imieniu właściciela - ZMPSiŚ SA. Naszym zadaniem jest właściwa obsługa operatorów promów. Liczba zawinięć promów wzrosła do 56 tygodniowo przy omówionym uprzednio wzroście wielkości przeładunków. Podstawowym celem działania jest kompleksowa obsługa ruchu pasażerskiego i towarowego. W tym celu ciągle doskonalimy procedury technologiczne i organizację pracy. W br. do tych podstawowych zadań doszła również reorganizacja związana z przystąpieniem do Schengen. Wzrost ilości zadań wymagał szeregu zmian organizacyjnych. Stąd wdrożyliśmy wielozawodowość. Większość naszych pracowników odbywa szkolenia i zdobyła uprawnienia wymagane prawem do obsługi kilku stanowisk. Jest to proces ciągły, umożliwia znaczną elastyczność zatrudnienia adekwatną do bieżących potrzeb, co staje się niezmiernie istotnym czynnikiem płynnej obsługi wzrastającej wielkości i różnorodności przeładunków. Wysoko wykwalifikowany zespół zapewnia poziom obsługi. Obecnie przygotowujemy firmę i całą załogę do eksploatacji nowo budowanych obiektów. Te i przyszłe działania będą ukierunkowane właśnie na organizację pracy w nowo budowanej infrastrukturze terminalu. Po rozbudowie terminal będzie większy i nowocześniejszy z jeszcze sprawniejszymi procesami obsługi. -------------------------- Andrzej Gajda Od września 2007 prezes zarządu, dyrektor naczelny spółki z o.o. Terminal Promowy Świnoujście. Lat 53, absolwent Wydziału Elektrycznego Politechniki Szczecińskiej. Po studiach pracę podejmuje w Polskiej Żegludze Morskiej (lata 1978-1998) w załogach pływających, gdzie przechodzi kolejne szczeble kariery - m.in. główny specjalista ds. elektrycznych i automatyki, I oficer elektryk. W latach 1992-1999 z-ca dyr. a potem dyrektor spółki "Delfin". Pracuje przez dwa lata w firmie EPA. Od 2003 do 2005 dyrektor ds. rozwoju w firmie "Jantra". Od 2005 do września 2007 wiceprezes zarządu spółki Terminal Promowy Świnoujście. Zaangażowany w sprawy samorządu; radny miasta Szczecina w latach 1989-2002. W latach poprzednich m.in. wiceprzewodniczący Rady Pracowniczej PŻM, w radzie nadzorczej Żeglugi Polskiej SA, przewodniczący rady nadzorczej EPA, a potem w ZMPSiŚ SA. Żona Iwona - urzędnik. Syn Filip (21 lat), student Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego. Hobby: brydż, bieganie.
 
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl