Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Rok przełomu

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2007-12-20
Rozmowa z Januszem Catewiczem, prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA - ZMPSiŚ SA jako pierwszy z krajowych portów morskich sprywatyzował spółki eksploatacyjne. Ostatnią z nich był Port Handlowy Świnoujście przeżywający znaczne trudności. Czy w nowej formule organizacyjnej przezwycięży problemy? - Prywatyzacja portu praktycznie się zakończyła. ZMPSiŚ zbył swoje w nich udziały na rzecz nowych właścicieli. Port Handlowy Świnoujście jako ostatni został sprywatyzowany. Jego problemy są związane ze spadkiem importu rudy i eksportu węgla (z 6 mln ton do 1,3 mln ton). Próby zastąpienia eksportu węgla importem węgla koksującego i niskosiarkowego przyniosły niewielką poprawę ze względu na prymitywną technologię przeładunków w relacjach importowych. Firmy ubiegające się o PHŚ deklarowały znaczące inwestycje w technikę przeładunku węgla w imporcie. Poprawa sytuacji nastąpi po wprowadzeniu nowych ładunków; kruszyw, zboża. Ku naszej radości wcześniej sprywatyzowane spółki systematycznie poprawiają swoje wyniki. Spółka Bulk Cargo, w przeszłości głównie przeładowca rudy i węgla, po zmianie warunków rynkowych rozpoczęła przeładunki zbóż, stali, nawozów, weszła w przeładunek zbóż i świetnie sobie radzi. Drobnica stanęła na nogach, generuje przychody i zaczęła inwestować. Zakupiła dwa nowe urządzenia do przewozu kontenerów i zamówiła nowy dźwig. Świetnie zarządzany Elewator Ewa od dawna doskonale prosperuje. Centralne Warsztaty Portowe od wielu lat nierentowne, już prywatne zaczęły spłacać swoje zobowiązania. Elewator Ewa, ZUŻ, a ostatnio Bulk Cargo wykupiły od ZMPSiŚ całą suprastrukturę, co świadczy o coraz lepszej ich kondycji oraz coraz ambitniejszych planach rozwojowych. - Ostatnie lata związane są z wielkimi inwestycjami na terenie portu. Gazoport, Centrum Logistyczne, baza kontenerowa, rozbudowa terminalu promowego zmieniają oblicze portu. Czy budowane obiekty zapewnią kompleksowi portowemu infrastrukturę nowoczesnego uniwersalnego portu i w jakim stopniu poprawią jego konkurencyjność? - Zmieniające się relacje gospodarcze i zmiany w transporcie wymuszają konieczność dostosowania portów do potrzeb przewoźników. Podstawowe zjawiska dotyczące naszego kompleksu portowego można scharakteryzować najogólniej jako spadek przeładunków masowych, tj. eksportu węgla i rudy, i uwidaczniający się import węgla. Wzrastają przeładunki drobnicy, głównie skonteneryzowanej i ro-ro. Stąd też inwestycyjny program ZMPSiŚ ukierunkowany jest właśnie na rozwijające się relacje przeładunkowe. Baza kontenerowa na Nabrzeżu Fińskim niebawem będzie eksploatowana przez wyłanianego właśnie w przetargu jednego z czterech ubiegających się operatorów. Trwa również przetarg na wyłonienie inwestorów w Centrum Logistycznym. Niebawem ruszy rozbudowa bazy promów morskich w Świnoujściu (stanowisko 1 i 6). Dynamiczny rozwój żeglugi promowej, już zwiększona ilość obsługiwanych i kolejne plany zakupu przez armatorów nowych promów, czynią tę budowę priorytetową. Aktualnie kończy się przetarg na wykonanie dokumentacji technicznej dla stanowiska nr 1. Prywatyzacja i reorganizacja spółek eksploatacyjnych zwiększyła ich własne możliwości kapitałowe, co skutkuje inwestycjami w suprastrukturę w następstwie czego wzrasta ich konkurencyjność rynkowa, a w ślad za tym całego kompleksu portowego. W moim przekonaniu ZMPSiŚ w wysiłkach na rzecz konkurencyjności musi się koncentrować na poprawie całej infrastruktury portowej. Port zewnętrzny z portem schronienia i nowymi stanowiskami dla statków znacząco podniesie rangę portu na gospodarczej mapie Europy. Mamy też zapisane środki w programie "Infrastruktura i środowisko", z których będziemy modernizować układ komunikacyjny w porcie, zarówno drogi kolejowe i drogowe, jak i nabrzeża. Nakłady w 85 proc. będą dofinansowane z funduszy unijnych, natomiast na 15-proc. wkład własny przeznaczamy wszystkie środki pozyskane z zysku, sprzedaży udziałów i należności związanych ze stocznią "Pomerania". - Jaka jest zatem pana wizja przyszłości portu? - Kompleks portowy obejmuje porty Świnoujścia i Szczecina, z których każdy ma swoje zalety. Świnoujski port będzie portem głębokowodnym o głębokości akwenów od 13,2 do 14,5 m. Budowa zewnętrznego portu schronienia ze stanowiskami, jak i terminalu LNG spowodowała znaczące zainteresowanie inwestorów działalnością na jego terenie. Aktualnie trzy duże firmy światowe przymierzają się do inwestycji na terenie portu i prawdę mówiąc ich zamierzenia przekraczają możliwości terenowe portu. Szczeciński port ma swoją specyfikę, ale w moim przekonaniu przyszłością dla niego jest 12,5-metrowa głębokość toru wodnego. Wtedy przybędą nowi inwestorzy, zwłaszcza że Hamburg, który zamierza niebawem przeładowywać 18 mln kontenerów musi rezygnować z innych ładunków, a szczeciński port ma dużą rezerwę terenów. Patrząc przez pryzmat poczynionych procesów organizacyjnych i realizowanych zadań inwestycyjnych, optymistycznie postrzegam przyszłość zespołu portowego Szczecin-Świnoujście. - I na koniec, proszę powiedzieć czy zadowalają pana efekty pracy kończącego się 2007 roku? - Wszystko wskazuje na to, że tegoroczny wynik przeładunków będzie na poziomie 95,8 proc. roku ubiegłego. Spadły przeładunki węgla i rudy, zaczynają dopiero teraz rosnąć obroty zbożem, znacząco idzie w górę drobnica promowa i przewozy ro-ro. Spodziewamy się zupełnie dobrego wyniku ekonomicznego i zysku, który w całości przeznaczymy na inwestycje. Kończący się rok będzie dla nas z pewnością rokiem przełomu. - Dziękuję za rozmowę.
 
Janina Piotrowska
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl