Komisja Europejska przedstawiła tzw. Niebieską Księgę, czyli koncepcję zintegrowanej polityki morskiej Unii
Europejskiej, wraz ze szczegółowym planem działania, określającym program prac na nadchodzące lata. Dokument ogłoszony 22 października br., w Lizbonie, jest następstwem przyjętej wcześniej Zielonej
Księgi. Propozycja powstała w oparciu o wyniki konsultacji społecznych, które dobiegły końca w czerwcu br., i jest owocem pracy grupy 10 komisarzy pod przewodnictwem Joe Borga, komisarza ds. rybołówstwa i
gospodarki morskiej.
- Proponowana zintegrowana polityka morska została zaprojektowana tak, aby stwarzać warunki dla wzrostu gospodarczego, zatrudnienia i zrównoważonego rozwoju. Powstała ona po to,
aby wspierać nasz wspólny, europejski interes oraz by wykorzystać cały potencjał morza, działając jednocześnie z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju. Jest ona nieodłączną częścią strategii
zmierzającej do modernizacji Europy i przygotowania jej na rzeczywistość zglobalizowanego świata - stwierdził przewodniczący KE Jose Manuel Barroso. W komunikacie oraz dołączonym do niego planie
działania, wymieniono konkretne działania, których realizacja rozpocznie się jeszcze w obecnej kadencji KE. Obejmują one szerokie spektrum zagadnień, począwszy od transportu morskiego, a skończywszy na
konkurencyjności przedsiębiorstw sektora morskiego, zatrudnieniu, badaniach naukowych, rybołówstwie i ochronie środowiska morskiego. Dotyczą one m.in.:
- europejskiego transportu morskiego bez
barier;
- europejskiej strategii na rzecz badań naukowych w dziedzinie morza;
- zintegrowanych polityk morskich krajów członkowskich;
- "mapy drogowej" na rzecz morskiego planowania
przestrzennego w państwach członkowskich;
- zwalczania nielegalnych połowów i niszczących połowów włokami na pełnym morzu;
- wspierania europejskiej sieci klastrów morskich;
- przeglądu zwolnień
z unijnych przepisów prawa pracy dla sektora transportu morskiego i rybołówstwa;
- europejskiej sieci informacji i obserwacji środowiska morskiego;
- strategii na rzecz łagodzenia skutków zmian
klimatycznych w regionach nadbrzeżnych.