Niedawno pisaliśmy o "Perłach z pochylni". Wymieniliśmy tylko te statki ze szczecińskiej stoczni, które zdobyły
uznanie brytyjskich fachowców, ale w tym tysiącleciu. Tymczasem po morzach pływają też znakomite jednostki zaprojektowane w Szczecinie w ostatniej dekadzie XX wieku.
W1992 r., gdy rodziła się
prywatna Stocznia Szczecińska SA, brytyjska RINA (Royal Institution of Naval Architects), czyli Królewskie Stowarzyszenie Projektantów Okrętowych zauważyło i zakwalifikowało jako Znaczący Statek Roku w
wydawnictwie "Significant Ships" kontenerowiec "Kairo". Była to jednostka mogąca zabrać tysiąc kontenerów.
Jak przypomina Marek Nowak, to frachtowiec z długiej serii około 40 jednostek (typ
B183) budowany dla armatorów różnych krajów, w tym m.in. dla RPA Dwa takie zbudowano w Wietnamie (stocznia Ha Long) w oparciu o dokumentację i dostawy Stoczni Szczecińskiej Nowej. Inżynier Nowak był
głównym projektantem tego i następnego prototypu frachtowca. Bo w 1994 r. kolejnym Znaczącym Statkiem został kontenerowiec "Nordlake", który mógł zabrać 1500 kontenerów. Jednostek typu B186 powstało w
sumie 15, a oprócz tego dwie w wersji skróconej, zbudowane w Kanadzie w stoczni Saint John Shipbuilding Ltd, na podstawie dokumentacji i przy udziale projektantów i technologów Stoczni Szczecińskiej SA.
Kolejne lata to następne wyrazy uznania w oczach brytyjskich projektantów. W 1996 r. zauważono zbiornikowiec "Engen Rainbow". Statek z serii B573-I o nośności 44,5 tys. DWT zbudowano dla
południowoafrykańskiej kompanii Unicorn Lines. Głównym projektantem był specjalista od zbiornikowców - Krzysztof Kapuścik.
Po roku w brytyjskim wydawnictwie odnotowano inny zbiornikowiec ze Szczecina
projektu Kapuścika - "Helix" o nośności 46 tys. DWT dla Shell Company of Australia. Ten produktowiec z serii B578-I miał prawie 183 metry długości i malowane zbiorniki.
W 1998 r. zwodowano pierwszy
z serii niewielkich chemikaliowców dowozowych dla norweskiego Odfjella - ściślej dla jego azjatyckiej spółki. Za interesującą konstrukcję uznano wtedy prototypowy "Bow Mater" o nośności 6 tys. DWT.
Ten projekt zespołu K Kapuścika nosił symbol B579 i mierzył 103 metry długości.
W rok później w "Significant Ships" wyróżniono wielozadaniowy masowiec "Star Ikebana" o nośności 40 tys. ton
dla Masterbulk Pte Ltd z Singapuru. Mógł on także zabierać do 1880 kontenerów. Serię B584-I zaprojektował zespół Jacka Wojciechowskiego.
I wreszcie uznanie zdobył w tymże roku zbiornikowiec "Mitrope
" do przewozu płynnej siarki dla PŻM o nośności 15,9 tys. DWT. Głównym projektantem był Franciszek Dąbrowski.