Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Tunelem do portu

Namiary na Morze i Handel, 2007-11-22

Zanosi się na to, że Trasa Sucharskiego, wraz z tunelem pod Martwą Wisłą, który połączy dwa brzegi gdańskiego portu, powstanie przed "Euro 2012". 8 listopada br. ogłoszony został przetarg na prace projektowe i budowlano-wykonawcze z nią związane. Trasa jest niezwykle potrzebną inwestycją, mającą ułatwić dostęp do portu od strony lądu. Pozostałe, w tym autostrada A-1 i obwodnica omijająca od południa Gdańsk, są w różnych stadiach realizacji. Przez kilka ostatnich miesięcy ważyły się losy tej trasy, wyprowadzającej na południe ruch kołowy z prawobrzeżnej części portu, zwłaszcza z Portu Północnego. Na początku października - po kolejnych konsultacjach, prowadzonych w Warszawie i w Brukseli - rząd umieścił ją na tzw. liście indykatywnej inwestycji, które w 85% sfinansowane zostaną z Unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Mają one - jak podkreśla prezes zarządu gdańskiego portu, Stanisław Cora - kapitalne znaczenie dla portu, który bez nich byłby skazany na stagnację. Dzięki trasie, a także zbudowaniu drugiego mostu kolejowego, w sąsiedztwie obecnego, poprawi się komunikacja między portem a jego zapleczem. Po uruchomieniu w Porcie Północnym terminalu kontenerowego, który może w ciągu najbliższych 4-5 lat przeładowywać pół miliona TEU, Gdańskowi groziłby paraliż komunikacyjny i zakorkowanie wylotowych ulic. Trasa Sucharskiego, od węzła Olszynka (w pobliżu rafinerii) do węzła Marynarki Polskiej po zachodniej stronie Martwej Wisły, liczyć będzie łącznie 8430 m i podzielona zostanie na trzy odcinki. Wszystkie mieć będą dwie jezdnie dwupasmowe, które muszą wytrzymać nacisk kilku tysięcy samochodów ciężarowych, codziennie zdążających do i z terminalu kontenerowego. Modernizacja istniejących fragmentów Trasy Sucharskiego i budowa nowych odcinków nie powinny nastręczyć większych trudności. Największym wyzwaniem będzie budowa tunelu pod Martwą Wisłą. Od kilku lat specjaliści z zarządu miasta i portu rozważali różne warianty przeprawy - łącznie z mostem obrotowym czy wysokim, ale - jak wskazuje Andrzej Teodor Łoś, zastępca dyrektora ds. budowy Trasy Sucharskiego w Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska - analizy wykazały, że najkorzystniejszą jest przeprawa tunelem, choć budowa mostu byłaby tańsza. Przyjęto sześć najważniejszych kryteriów: użytkowe, techniczne, ruchowe, środowiskowe, społeczne i ekonomiczne. Suma ocen wykazała, że właśnie tunel z dwiema trzypasmowymi jezdniami najlepiej spełni główną funkcję, jaką postawiono przed tą przeprawą: skomunikowanie obwodnicy południowej (a więc i autostrady A-1, i drogi "warszawskiej" nr 7) ze stadionem Baltic Arena i z Zieloną Drogą, która powstanie zapewne w niedalekiej przyszłości, by wyprowadzić ruch do obecnej obwodnicy Trójmiasta - i dalej w kierunku zachodnim. Taki też wariant zatwierdziło kolegium przy prezydencie Gdańska, uznając go za rozwiązanie optymalne. Wprawdzie jest ono najdroższe (cała Trasa Sucharskiego, wraz z tunelem, kosztować będzie 1,362 mld zł), ale, wg ekspertyzy, wariant ten ma najwyższy wskaźnik korzyści z realizacji inwestycji do założonych nakładów. Tunel nie spowoduje żadnych zakłóceń w ruchu statków płynących Martwą Wisłą do portu czy stoczni, choć stworzy pewne ograniczenia w przewozie towarów niebezpiecznych i ponadgabarytowych. Liczyć będzie 880 m długości (plus 172 m wjazd i 160 m - wyjazd). Będzie szeroki na 28,6 m i wysoki na 5 m. Jego budowa odbywać się będzie, nowatorską w Polsce, metodą w wykopie otwartym. Kanał zostanie podzielony na dwie części i z obu stron zostaną wpuszczone ścianki szczelne Larsena, połączone specjalnym "korkiem". Po wykonaniu korka betonowego, wypompowaniu wody, wykonana zostanie cała konstrukcja żelbetowa tunelu, z trzema pasami ruchu w jedną stronę i trzema pasami - w drugą. Tunel mieć będzie trzypasmowe jezdnie, choć sama Trasa Sucharskiego tylko dwa pasy. Ewa Zielińska, z zespołu przygotowania budowy, wskazuje, że za 20-30 lat jezdnie będzie można poszerzyć o jeszcze jeden pas, natomiast trudno byłoby to uczynić z tunelem, dlatego ma on być zbudowany stosownie do przyszłych potrzeb. Dlatego w przetargu, który ma być ogłoszony w styczniu 2009 r., większe szanse mają doświadczone firmy zagraniczne, ponieważ w kraju nie było takiej inwestycji, stąd polskie firmy nie mają doświadczenia w budowaniu tuneli tą metodą (mogą one natomiast doskonale sobie poradzić z robotami drogowymi). Budowa trasy i tunelu ma się zakończyć przed rozpoczęciem "Euro 2012". Po mistrzostwach, wykonane zostaną prace końcowe, w tym niektóre rozjazdy. Niewykluczone jednak, że zostaną one przyspieszone. Zależeć to będzie od możliwości wykonawczych i finansowych miasta, które musi pokryć 15% kosztów - resztę wyłoży Unia Europejska. W drugiej połowie przyszłego roku miasto złoży do Komisji Europejskiej wniosek o dofinansowanie tego projektu. Trasa Sucharskiego to szansa na rozwój portu, ale dla mieszkańców Gdańska oznacza możliwość wyprowadzenia ruchu ciężkich pojazdów poza Śródmieście. Jej znaczenie wybiega daleko poza "Euro 2012", choć przyspieszenie realizacji zawdzięczać będzie tej właśnie imprezie. Na nasze szczęście, kibice piłkarscy są także w Brukseli.
 
Lechosław Stefaniak
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl