Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Czysty balast

Namiary na Morze i Handel, 2007-11-02

W pełni ekologiczny, bez związków chemicznych, system oczyszczania wód balastowych - PureBallast, to jeden z najnowszych produktów firmy Alfa Laval. Został on nagrodzony "Srebrną Kotwicą 2007", na tegorocznych Międzynarodowych Targach Morskich Baltexpo w Gdańsku. Podstawowym elementem systemu PureBallast jest urządzenie o nazwie AOT (Advanced Oxidation Technology), które jest zestawem lamp UV, emitujących światło o długości 254 nm. Naświetlanie wody, w trakcie pobierania jej do zbiorników balastowych, promieniami UV, w otoczeniu dwutlenku tytanu (który spełnia rolę katalizatora), uwalnia wolne rodniki OH (czas ich życia wynosi kilka milisekund). Owe rodniki są bardzo aktywne i rozbijają błonę komórkową przepływającej w wodzie flory i fauny, powodując jej ginięcie. Tym samym, promieniowanie UV zabija wszelkie znajdujące się w wodzie mikroorganizmy, uniemożliwiając ich rozwój w trakcie rejsu. Dzięki temu, wody balastowe "zrzucane" ze statków, w innym miejscu świata, są bezpieczne dla tamtejszego środowiska. Cały proces nie wymaga użycia żadnej chemii i jest "czysty" ekologicznie. Liczba urządzeń AOT w systemie jest dostosowywana do ilości oczyszczanych wód balastowych. Faktem jest, że w porównaniu z chemicznymi metodami oczyszczania wód balastowych, PureBallast wymaga wysokich nakładów. Wydatek ten jednak rekompensują niskie koszty eksploatacji (w zestawieniu ze stosowaniem chemii), brak zagrożeń dla środowiska oraz nieprzyczynianie się do korozji zbiorników balastowych. Tym bardziej, że ze względu na niewielkie gabaryty, PureBallast może być bez problemów zainstalowany na dużych statkach. System przeszedł testy, m.in. na samochodowcach armatora Wallenius Marine - Don Quijote i Aida. Prowadzili je specjaliści z Norwegian Institute for Water Research, pod nadzorem Det Norske Veritas. Wyniki w pełni potwierdziły jego skuteczność. PureBallast spełnia również wymogi, przyjętej w lutym 2004 r., konwencji Międzynarodowej Organizacji Morskiej IMO (Balast Water Convention), w zakresie biologicznej czystości wód balastowych. Efektywność uzdatniania wód pod tym względem ma wynosić 99,99%. Według tych przepisów, nie będzie można prze-wozić w wodach balastowych żadnych morskich żyjątek, które, po ich "zrzuceniu", mogą zagrozić gatunkom żyjącym w innych rejonach świata. Przykładem może być babka bycza, która w wodach balastowych trafiła z rejonu mórz: Czarnego, Kaspijskiego lub Azowskiego do Bałtyku - i od 1 990 r. nastąpiła jej ekspansja na polskim wybrzeżu. Zresztą, w Bałtyku żyje obecnie ok. 100 "obcych" organizmów. Podobnie wyglądała sprawa z małżami złocistymi, które w wodach balastowych dotarły z Chin do Argentyny, a obecnie trafiły też do Brazylii. Małże te bardzo szybko rozmnażają się, tworząc coś w rodzaju dywanu i odgradzając od powierzchni, a tym samym dusząc, żyjące na dnie zbiorników wodnych organizmy - zarówno zwierzęce, jak i roślinne. Przez to, w miejscach ich występowania w Ameryce Południowej, znacznie zmniejszyła się liczba ryb i roślin. Generalnie szacuje się, że codziennie 3000 różnych gatunków zwierząt i roślin przenoszonych jest w wodach balastowych. Konwencja IMO, dotycząca wód balastowych, wejdzie w życie od 2009 r., najpierw dla statków o wyporności powyżej 5 tys. m3. Od 2012 r. przepisy będą dotyczyły wszystkich nowych jednostek wchodzących do eksploatacji, a dla statków już pływających, o wyporności 1500-5000 m3, zaczną obowiązywać od 2014 r. Wszystkie pozostałe jednostki będą musiały dostosować się do tych przepisów od 2016 r. Pierwsze 4, seryjne systemy PureBallast, dla czterech, kontenerowców dowozowych, zamówił, pod koniec sierpnia br., niemiecki armator E.R. Schiffahrt. Jednostki wejdą do użytku w 2009 r. Ponadto, w system będą wyposażane wszystkie nowo budowane statki Wallenius Marine. Także armatorzy kilku jednostek zamówionych, np. w stoczniach gdyńskiej i szczecińskiej, zalecają, aby w projektach statków przewidziano miejsce dla systemu firmy Alfa Laval.
 
(PiF)
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl