Kolejny szósty prom wprowadza do eksploatacji Unity Line. M/f "Wolin" od 9 października br. jest trzecim
promem kursującym na linii Świnoujście-Trelleborg. Zanim weszła do eksploatacji spółka Unity Line zorganizowała dzień otwarty jednostki. W niedzielny poranek na Wałach Chrobrego zgromadził się spory tłum
zainteresowanych. Odnowiony prom został udostępniony wszystkim, którzy chcieli wiedzieć, jak wygląda w środku. Do zwiedzania udostępniony był każdy z pokładów ładunkowych "Wolina" oraz pokłady
zewnętrzne. Dużym zainteresowaniem cieszyły się kafeteria oraz mostek kapitański. Załoga chętnie wyjaśniała, do czego służą poszczególne urządzenia, a także opowiadała jak wygląda codzienne życie na
morzu. Zainteresowanie szczecinian niewątpliwe przerosło oczekiwania organizatorów. Podczas sześciu godzin zwiedzania promu, odwiedziło go około 4-5 tysięcy osób.
Promy Unity Line kursują na dwóch
liniach Świnoujście-Trelleborg i Świnoujście-Ystad. Największą i najnowocześniejszą jednostką pozostaje w dalszym ciągu "Polonia". We flocie UL są jeszcze promy ładunkowe: "Jan Śniadecki",
"Mikołaj Kopernik" oraz towarowo-pasażerski "Gryf", "Galileusz" i niedawno zakupiony "Wolin". "Wolin" ma trzy pokłady ładunkowe (1800 m linii ładunkowej). Przystosowany jest również do
przewozu wagonów kolejowych - 715 m torów. Zbudowany 21 lat temu pływał w barwach estońskiego przewoźnika Tallinka. Latem br. za 30 mln euro kupiła go PŻM dla swojej spółki Unity Line. Przed wprowadzeniem
do eksploatacji została zmodernizowana część pasażerska i ładunkowa, a rampy wjazdowe przystosowano do nabrzeży w Trelleborgu i Świnoujściu. Jednorazowo "Wolin" będzie zabierał 85-90 zestawów
drogowych, 50 samochodów oraz 370 pasażerów i kierowców.
Założona w 1994 r. spółka Unity Line jest obecnie jednym z największych armatorów na bałtyckim rynku przewozów promowych. Obsługuje całość
przewozów kolejowych między Polską i Szwecją; 70 proc. ładunków, 53 proc. samochodów ciężarowych oraz 60 proc. pasażerów. Od kilku już lat dynamicznie rozwija się rynek przewozów frachtowych między Polską
a Szwecją, a prognozy dla żeglugi promowej są wysoce optymistyczne. Przypomnijmy w 2006 r. przyrost przewozów UL wyniósł: dla wagonów kolejowych o 24,2 proc., samochodów ciężarowych o 18,2 proc.,
samochodów osobowych o 12,3 proc. i 2,7 proc. pasażerów. Mimo rosnącej oferty tonażowej, w dalszym ciągu utrzymuje się nadwyżka popytu na przewozy ładunkowe nad podażą. Coraz większy udział we wzroście
przewozów mają towary z Czech, Słowacji, Austrii, Rumunii, Turcji i Ukrainy. Gwałtownie wzrasta dynamika przewozów kolejowych promami. W kwietniu br. przewozy były o 42 proc. większe od poprzedniego roku.
Nowy prom wydłuża do 954 m długość układu torowego na promach UL. Zakup "Wolina" został wymuszony przez ciągle rosnący rynek przewozów bałtyckich. Dobrą dla żeglugi promowej koniunkturę zamierza
wykorzystać operator do dalszej rozbudowy floty o kolejne dwa nowo budowane promy w najbliższych latach.