Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Gazoport coraz bliżej

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2007-10-31

Coraz większego tempa nabiera proces przygotowania inwestycyjnego Terminalu LNG w Świnoujściu, którego budowa stanowi jeden z elementów systemu bezpieczeństwa energetycznego państwa. Przypomnijmy, w grudniu 2006 r. po wykonaniu przez PGNiG wraz z konsorcjum doradczym studium wykonalności zapadła decyzja o lokalizacji gazoportu w Świnoujściu, który w 2011 r. ma rozpocząć eksploatację. Harmonogram realizacji przedsięwzięcia zakłada rozpoczęcie budowy w 2008 r. Do tego czasu będą trwały prace projektowe, organizacyjne i działania administracyjne związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę oraz z przygotowaniem placu budowy. Przedsięwzięcie wykonywane jest przez kilka podmiotów. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, które jest koordynatorem całego przedsięwzięcia zarówno procesu inwestycji, jak i przyszłej eksploatacji. Do tego celu powołało spółkę Polskie LNG w Świnoujściu. Gaz System SA będzie zaś wprowadzał gaz z terminalu do krajowego systemu przesyłowego. Urząd Morski Szczecin wybuduje falochron osłonowy portu zewnętrznego, zaś ZMPSiŚ SA stanowisko statkowe dla gazowców oraz estakadę pod rurociąg w obszarze morskiej części inwestycji. Decyzja o lokalizacji rozpoczęła procedurę przygotowania inwestycji. Dotychczas wykonano szereg czynności zmierzających do uruchomienia prac projektowych. Dla potrzeb gazoportu zmieniony został plan zagospodarowania przestrzennego Świnoujścia. ZMPSiŚ uruchomił procedurę zmian granic Portu Morskiego w Świnoujściu, opracował "Projekt prac geologicznych dla ustalenia warunków geologiczno - inżynierskich podłoża projektowanych falochronów i nabrzeży portu zewnętrznego oraz portu schronienia w Świnoujściu" i uzyskał decyzję zatwierdzającą ministra środowiska. Port wydzierżawił też od Lasów Państwowych i od Miasta i Gminy Świnoujście niezbędne tereny oraz uzyskał zgodę na wyłączenie z produkcji leśnej gruntów przeznaczonych pod budowę. Na jego zlecenie opracowano studium wykonalności falochronu dla portu zewnętrznego, na bazie którego wykonano harmonogram budowy morskiej części inwestycji. Prowadzone w ramach studium wykonalności przez zespół z Akademii Morskiej w Szczecinie (pod kierownictwem prof. Stanisława Gucmy) analizy różnych wariantów portu zewnętrznego wykazały, że optymalnym rozwiązaniem jest półwyspowy falochron o 3 km długości z miejscem na pięć stanowisk dla statków w tym z możliwością lokalizacji portu schronienia, ale o wyższych nakładach na jego budowę niż wcześniej zakładano. Tworzenie miejsc schronienia nakazuje Unia Europejska. Falochron wyspowy byłby z pewnością tańszy, jednakże znacznie wyższe byłyby koszty jego utrzymania, spowodowane zamulaniem dna wskutek ruchu rumowiska. - Taka budowla spowoduje, że Świnoujście stanie się portem, do którego zawijać będą statki o 300 m długości i 14 m zanurzeniu - twierdzi Władysław Lisewski, wiceprezes ZMPSiŚ - co uatrakcyjni port dla statków w relacjach międzykontynentalnych. Wielkość obsługiwanych statków staje się w obecnych czasach jednym z najważniejszych czynników konkurencyjności. W wielu przypadkach jest ona czynnikiem decydującym zarówno o wyborze portu przez gestora ładunku, jak i przy lokalizacji nowych inwestycji. Minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk poparł optujący za falochronem półwyspowym Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Premier Jarosław Kaczyński potwierdził, że budowa falochronu osłonowego w Świnoujściu jest inwestycją o strategicznym znaczeniu dla państwa, a 20 września br. rząd przyjął uchwałę o wprowadzeniu jego budowy do wieloletniego programu na lata 2008-2011 i finansowaniu ze środków budżetu państwa. Wcześniej planowano jego budowę z unijnych pieniędzy. Teraz uwolniona kwota 120 mln euro ma być przeznaczona na inne zamierzenia. Według informacji ministra Gróbarczyka będą one przeznaczone na strategicznie ważne inwestycje w infrastrukturę morską. Będą się o nie ubiegać te gminy, których oferty nie miały strategicznego znaczenia. Wpisanie falochronu do budżetu państwa przyspiesza proces budowy, gdyż nie będą potrzebne z reguły czasochłonne uzgodnienia unijne. Jedna z największych inwestycji w powojennej historii Pomorza Zachodniego - port zewnętrzny wraz z terminalem LNG ma tym samym zabezpieczone finansowanie. Morska część gazoportu o nakładach rzędu 1,1 mld zł będzie zbudowana ze środków budżetowych, natomiast stanowiska statkowe wraz z estakadą pod rurociąg ze środków ZMPSiŚ. W tej sytuacji Urząd Morski Szczecin ogłosił przetarg na wykonanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej: projektu budowlanego i wykonawczego robót hydrotechnicznych, elektrycznych i oznakowania nawigacyjnego. Projektowanie, zdaniem Tadeusza Wojtasika, dyrektora UM w Szczecinie, zakończy się wiosną 2009 r. Wtedy ruszy budowa blisko 3-kilometrowej budowli hydrotechnicznej o szerokości 15 m, do której będą mogły cumować wszystkie statki docierające na Bałtyk o zanurzeniu do 14 m, a więc takie, które dotychczas nie mogły wpływać do świnoujskiego portu z powodu braku obrotnicy dla statków tej wielkości. Pierwsze prace przygotowawcze na terenach, gdzie ma powstać terminal skroplonego gazu ziemnego rozpoczną się lada moment - zapowiedział Tadeusz Zwierzyński, wiceprezes PGNiG i prezes Polskie LNG na posiedzeniu Społecznej Rady Konsultacyjnej Wojewody Zachodniopomorskiego - będzie budowana niezbędna infrastruktura i doprowadzana energia. Rozpoczęcie zaś prac inwestycyjnych przewiduje się w trzecim - czwartym kwartale 2009 r. Dotychczas zarówno Szczecin, jak i Świnoujście traktowane były nieco po macoszemu, przyznał minister Gróbarczyk na konferencji prasowej w Urzędzie Morskim Szczecin. - Z tym większą satysfakcją należy odnotować fakt, że to właśnie tutaj powstaje ogromna inwestycja - falochron osłonowy, port schronienia i terminal LNG, która w przyszłości wzmocni bezpieczeństwo energetyczne kraju, ale również przyczyni się do rozwoju świnoujskiego portu oraz regionu zachodniopomorskiego. Realizowane w Świnoujściu przedsięwzięcie znacząco wzmacnia kompleksowy potencjał morski całego kraju, dzięki czemu jako państwo będziemy konkurencyjni wobec innych. Każdy bowiem z portów zarówno dużych, jak i mniejszych ma swoje cele, zadania i specyfikę, ministerstwo wspiera to, co w działalności tych portów jest najważniejsze dla polskiej gospodarki. ----------------------------- Gdańska koncepcja gazoportu W Gdańsku powstała koncepcja budowy "pływającego gazoportu", który mógłby być zlokalizowany w Porcie Północnym na przedłużeniu pirsu naftowego. "Pływający gazoport" to nic innego jak specjalnie wykonana do tego celu olbrzymia barka, na której byłyby zamontowane urządzenia i instalacje do przeładunku skroplonego gazu. Taką barkę bez problemu mogłaby wykonać albo Gdańska Stocznia "Remontowa", albo Stocznia Gdynia. Według tej koncepcji "pływający gazoport" byłby połączony rurociągami z oddalonymi o ok. 20 km podziemnymi zbiornikami w Mechelinkach koło Gdyni. Według autorów koncepcji cały koszt wybudowania tej inwestycji zamknąłby się w granicach 700 mln zł. Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Marian Świtek zapytany, czy pomysł budowy "pływającego gazoportu" ma na celu storpedowanie budowy terminalu w Świnoujściu, stwierdził, że jest to jedynie propozycja alternatywnego rozwiązania w przypadku, gdyby okazało się, że budowa gazoportu w Świnoujściu nie może być zrealizowana. Można ją - mówił - potraktować jako inwestycję uzupełniającą lub rezerwową w stosunku do projektu szczecińskiego. (jed) * * * Do propozycji gdańszczan odniósł się Tadeusz Zwierzyński, wiceprezes Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa, stwierdzając, że lokalizacja w Świnoujściu została zatwierdzona ostatecznie przez zarząd PGNiG i jest obowiązująca. Stwierdził, że koncepcja jest absolutnie niealternatywna w stosunku do Świnoujścia, choć w przyszłości mogłaby być rozwiązaniem uzupełniającym. Według słów wiceprezesa Zwierzyńskiego, gdańska propozycja nie obejmuje wszystkich kosztów, wymagałaby dodatkowo rozbudowy portu zewnętrznego, w tym falochronu, pogłębienia akwenu, wybudowania zbiorników podziemnych. Tak więc łączny koszt byłby znacznie wyższy. Minister gospodarki morskiej M. Gróbarczyk stwierdził: decyzja premiera Kaczyńskiego czyni starania gdańszczan bezprzedmiotowymi.
 
Janina Piotrowska
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl