Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Niespotykany wzrost kontenerów

Namiary na Morze i Handel, 2007-10-24
Więcej samochodów, a mniej węgla, przeładowano w ciągu pierwszych B miesięcy br. w polskich portach morskich. Rekordowe wzrosty zanotowano zaś w przypadku przeładunków kontenerów. Tak wynika z raportu przygotowanego przez firmę Actia Forum. W I połowie br. polskie porty morskie obsłużyły łącznie 27,71 mln t ładunków, czyli o 2,6% mniej niż rok wcześniej. Największe spadki zanotowano w zespole portowym Szczecin - Świnoujście, gdzie przeładunki spadły o 15%, co oznacza utratę 1,47 mln t ładunków. Z kolei obroty w Gdańsku spadły o 876,8 tys. t. Wzrosły natomiast w Gdyni - i to aż o 1,6 mln t. Najważniejszym czynnikiem wpływają-cym na sytuację w portach były przeładunki węgla i koksu. WI półroczu br. spadły one łącznie o 58,9%. Porty, w których ładunki te odgrywały istotną rolę, zanotowały więc ujemne saldo obrotów (Gdańsk, Szczecin - Świnoujście). Istotny wzrost nastąpił zaś w kategorii "inne masowe", gdzie przeładunki całkowite wzrosły o 1,32 mln t. Przybyło także ponad 900 tys. t drobnicy oraz 850 tys. t paliw płynnych. Jeśli chodzi o kontenery, to w I półroczu br. zanotowano niespotykany dotąd wzrost przeładunków. Było ich o ponad 30% więcej niż w tym samym czasie 2006 r. Łącznie obsłużono 354 093 TEU, z czego aż 81,4%-w Gdyni. Tam też zanotowano największy przyrost, zarówno procentowy, jak i ilościowy (77,7 tys. TEU). Na jego osiągnięcie złożyły się zarówno wzrost przeładunków w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym (BCT), jak i rozwój działalności w nowym Gdynia Container Terminalu (GCT). W Gdańsku zaś, wzrost był na poziomie 4,6%. Związane jest to głównie z osiągnięciem maksimum możliwości przeładunkowych przez Gdański Terminal Kontenerowy oraz uwzględniono tylko 1 miesiąc działalności nowego terminal DCT Gdańsk (pierwsze zawinięcie miało miejsce 1 czerwca br.). Duży wzrost zanotowano natomiast w portach Szczecin - Świnoujście. W przypadku ładunków ro-ro, w gdańskim porcie obsłużono, w ciągu pierwszych 6 miesięcy br., 71 610 samochodów osobowych oraz 7681 jednostek ładunkowych (samochody ciężarowe + naczepy). Olbrzymi wzrost, o 166%, zanotowano w przypadku aut osobowych. Jest to efekt realizacji kontraktu na obsługę samochodów chevrolet, importowanych z Korei. W drugiej kategorii przyrost sięgnął 27%. W Gdyni zaś, obsłużono 1 720 pojazdów ciężarowych (wzrost o 41%), 12 435 naczep (wzrost o 5%), 8923 roll-trailerów (wzrost o 14%) oraz 3075 kaset (spadek o 5%). Realizacja przeładunków ro-ro w portach Szczecina i Świnoujścia związana jest w głównej mierze z Terminalem Promowym Świnoujście. WI połowie br. obsłużono tam 71 429 samochodów osobowych (wzrost o 17,8%), 102 529 samochodów ciężarowych (wzrost o 13,7%), 11 799 wagonów kolejowych (wzrost o 22,1%) oraz 1293 autobusy (spadek o 4,3%). Jest to skutek intensyfikacji połączeń promowych między Świnoujściem a portami w Trelleborgu, Ystad i Kopenhadze. W ciągu 6 miesięcy br. zanotowano również duży wzrost liczby pasażerów korzystających z połączeń promowych z polskich portów (o 55,4 tys.). Największym portem pasażerskim w Polsce pozostaje Świnoujście, natomiast najdynamiczniejszy wzrost zanotowano w Gdańsku.
 
Opr. PiF
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl