Bydgoska spółka Makrum kupi szczecińską firmę stoczniową Poltrampservice. Wcześniej Makrum podpisała wstępną umowę za
zakup Stoczni Pomerania. W ten sposób przy ul. Gdańskiej w Szczecinie krystalizuje się nowy układ właścicielski na majątku dawnej stoczni Parnica.
Jak poinformowano w komunikacie giełdowym, Makrum
SA zawarła umowy przedwstępne na zakup 100 procent udziałów w spółce Poltrampservice ze Szczecina. Za pierwsze 52 procent udziałów Makrum ma zapłacić 7,5 mln zł.
- Ostateczna umowa ma zostać zawarta do
końca grudnia - potwierdza Kazimierz Frukacz, dyrektor Poltrampservice. - Najpierw jednak Makrum zrobi w naszej spółce badanie (due diligence) w celu sprawdzenia jej kondycji.
Pozostałe udziały w
szczecińskiej firmie mają być kupione do końca 2010 r.
Jak informowaliśmy, w czerwcu Makrum podpisało z syndykiem masy upadłościowej wstępną umowę zakupu Stoczni Pomerania. Majątek firmy sprzedano
za 18,7 mln zł. Właśnie na terenie Pomeranii działa Poltrampservice. Dyrektor Frukacz nie kryje, że jego spółka przymierzała się do zakupu tych nieruchomości, ale uznała, że w pojedynkę jest za słaba na
inwestycję w kosztowny majątek produkcyjny.
- Wcześniej bezskutecznie szukaliśmy partnerów w Norwegii i w Niemczech - mówi. Ostatecznie, jeszcze przed złożeniem oferty Poltrampservice porozumiał się z
właścicielem Makrum. Jako debiutant na giełdzie bydgoska spółka planuje sfinansować szczecińskie inwestycje z pieniędzy za wyemitowane akcje oraz z kredytu.
Poltrampservice zatrudnia około 150
pracowników i działa nie tylko w Szczecinie, ale i w Świnoujściu, gdzie produkuje aluminiowe kadłuby dla holenderskiej grupy stoczniowej Damen, a także świadczy usługi za granicą. - Niedawno zbudowaliśmy
również od podstaw statek do przewozu żywych ryb dla armatora zagranicznego - informuje szef Poltrampserviceu. Aktualnie przy ul. Gdańskiej zakończono przebudowę statku „Cemsol" do
przewozu cementu (na zdjęciu).
Z kolei Makrum to producent ciężkich stalowych konstrukcji i specjalistycznych urządzeń mechanicznych. Produkty spółki mają zastosowanie w górnictwie morskim,
urządzeniach okrętowych oraz w przemyśle maszynowym. Główni klienci spółki z Bydgoszczy to m.in. światowy lider w sektorze silników okrętowych i urządzeń hydraulicznych Rolls-Royce, jeden z liderów w
sektorze wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego National Oilwell, czy Hydromarine specjalizująca się w niszowych segmentach rynku okrętowego.