Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Gazoport droższy?

Kurier Szczeciński, 2007-07-20
Jeszcze do wtorku komisja przetargowa będzie czekała na oferty w sprawie budowy gazoportu. Wiele jednak wskazuje na to, że inwestycja będzie kosztowała dużo więcej niż pierwotnie zakładano. 22 czerwca spółka Polskie LNG reprezentowana przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA ogłosiła przetarg na wykonanie "Dokumentacji projektowej procesowej oraz architektoniczno-budowlanej..." wymaganej w celu uzyskania pozwolenia na budowę gazoportu w Świnoujściu. Termin składania ofert upłynął 16 lipca. - Komisja przetargowa zobowiązana jest jednak poczekać jeszcze siedem dni od tego terminu - informuje Sara Piskor z biura prasowego PGNiG. - Chodzi o to, że niektóre oferty mogą napłynąć z opóźnieniem droga pocztową. Tomasz Fill, rzecznik gazowej spółki, nie chciał ujawnić prasie, ile ofert wpłynęło. Nieoficjalnie mówi się jednak o nie mniej niż pięciu. Dokumentacja gazoportu nadesłana w ofercie powinna uwzględniać, iż zakładany obrót terminalu będzie wynosił rocznie 5 mld metrów sześciennych gazu z możliwością jego rozbudowy do 7,5 mld m sześciennych. Co do kosztów gazoportu - pojawiało się kilka liczb. Jeszcze w zeszłym roku szacowano, że morski terminal importowy skroplonego gazy ziemnego, który powstanie w Świnoujściu, może kosztować 300-350 mln euro, zaś ostatnio podaje się już kwotę około 440 mln euro. - Ostateczny koszt inwestycji zostanie oszacowany dopiero na podstawie dokumentacji - mówi natomiast S. Piskor. Prawdopodobnie jednak pierwotne szacunki kosztów instalacji trzeba będzie skorygować w górę. W międzyczasie mocno wzrosły ceny materiałów budowlanych i robocizny - nawet o 30 procent. To z kolei oznaczałoby nawet o jedną trzecią więcej pieniędzy na terminal LNG. Na wyłonienie zwycięzcy przetargu PGNiG dało sobie czas do końca września, a budowa obiektu powinna ruszyć po roku od tego terminu. Pojawiają się jednak obawy, czy Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo podoła wyzwaniu. Spółka jest bowiem finansowo zaangażowana w wiele innych przedsięwzięć. Wiosną kupiła udziały w dwóch złożach na norweskim szelfie, w czerwcu wygrała przetarg na złoża gazu w Egipcie. Weźmie też udział w budowie dwóch rurociągów po dnie morza - z Danii do Polski i z Norwegii do Danii. PGNiG szuka więc wspólnika do budowy gazoportu m.in. we Francji. Nie wiadomo jednak, czy dojdzie do konkretyzacji rozmów z Gaz de France, który mógłby też dostarczać skroplony gaz statkami. Zagrożeniem może też być duża liczba budowanych lub planowanych terminali LNG, co może utrudnić znalezienie wykonawcy świnoujskiej instalacji.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl