Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Armatorzy ubezpieczają jachty

Namiary na Morze i Handel, 2007-06-27

W Polskim Związku Żeglarskim zarejestrowanych jest ok. 1400 jachtów morskich. Ponieważ nie ma obowiązku ubezpieczenia jednostek, tak naprawdę nikt nie wie, ilu właścicieli korzysta z licznych ofert towarzystw ubezpieczeniowych, jakie pojawiły się na rynku. Ubezpieczenia jachtów morskich oferują m.in.: PZU SA, STU Ergo Hestia, Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Warta oraz Allianz Polska. Oferty wszystkich towarzystw są do siebie podobne, a wybór danej firmy zależy od zaufania do ubezpieczyciela. PZU SA zaczęło ubezpieczać jachty morskie w 1995 r., a w 2005 r. powołane zostało Centrum Ubezpieczeń Morskich i Transportowych, z siedzibą w Gdańsku. Oferta zawiera obsługę kompleksowego ubezpieczenia jachtów morskich, a więc tzw. jacht-casco. Pakiet obejmuje: ryzyka uszkodzenia czy zniszczenia, ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej armatora jachtu, od następstw nieszczęśliwych wypadków kapitana i członków załogi, ubezpieczenie kosztów ich leczenia za granicą, czy ubezpieczenie ich rzeczy osobistych. Kompleksowa forma ubezpieczenia, w porównaniu do pojedynczych umów, jest rozwiązaniem korzystniejszym. Szczególnie dogodna jest możliwość wyboru różnych zakresów ochrony, np. podstawowy, rozszerzony i pełny wariant jacht-casco. Roczny koszt ubezpieczenia (zakres podstawowy) i odpowiedzialności cywilnej armatora w PZU SA, wraz z ubezpieczeniem załogi (NNW, koszty leczenia za granicą, rzeczy osobiste), kształtuje się na poziomie 1-1,5% wartości jachtu. Dodatkowe ubezpieczenie ryzyk kradzieżowych znacznie podwyższa koszt, od 30 do nawet 70%. PZU SA ubezpiecza armatorów posiadających swoją siedzibę w Polsce, bez względu na banderę jachtu, pod warunkiem spełnienia przez jednostkę wymogów bezpieczeństwa zarówno pod względem technicznym, jak i kwalifikacji załogi. Z kolei Allianz Polska oferuje ubezpieczenie jachtów pływających zarówno na wodach śródlądowych, jak i na morskich wodach przybrzeżnych. Jednostkę można ubezpieczyć także np.: na czas postoju w portach, przystaniach, zimowiskach, dokach, warsztatach, w celu wykonania remontów i napraw awaryjnych, wyposażania, podczas wyciągania na ląd lub spuszczania na wodę, na czas asysty lub holowania ratowniczego, a także na okres wyłączenia jachtu z eksploatacji, czy jego transportu. Zakres ubezpieczenia jest różny. Wariant minimalny przewiduje m.in.: ochronę przed pożarem, uderzeniem pioruna, eksplozją, działaniem wiatru, gradu, ulewy, częściowym lub całkowitym zatopieniem jednostki, kolizjami, a także szkodami powstałymi przy wyładunku i załadunku. Składka zależy od sumy ubezpieczenia oraz wybranego wariantu. Minimalnie wynosi ona 100 zł, ale nie może być mniejsza niż 50% składki podstawowej. Natomiast TUiR Warta oferuje właścicielom jachtów ochronę na akwenach morskich i śródlądowych, w postaci dwóch uzupełniających się ubezpieczeń: casco jachtów oraz OC armatora. Ponadto, członkowie załogi mogą skorzystać z ubezpieczeń indywidualnych w zakresie NNW oraz kosztów leczenia za granicą. Z ogólnych danych wynika, że ok. 70-80% armatorów jachtów morskich korzysta z ubezpieczeń. Dla tych, którzy planują podróże poza Bałtyk, ubezpieczenie jednostki stało się wręcz obligatoryjne. Biorąc pod uwagę wzrost sprzedaży jachtów, a także liberalizację przepisów rejestrowych, dotyczących uprawiania żeglugi przybrzeżnej, należy spodziewać się stałego wzrostu liczby armatorów korzystających z kompleksowych ubezpieczeń jachtów morskich. Towarzystwa ubezpieczeniowe starają się pozyskać klientów poprzez wprowadzanie nowych ofert na polski rynek, który nadal nie jest tak duży, jak w innych państwach unijnych. I tak, od nowego roku PZU SA przymierza się do zmian w swojej ofercie, dotyczących rejestracji jachtu i wprowadzenia zasady dobrowolności występowania przez armatora z wnioskiem o wydanie dokumentów bezpieczeństwa dla jachtów o długości do 24 m.
 
Ewa Grunert
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl