Bydgoska Firma Makrum, która podpisała umowę przedwstępną kupna majątku Stoczni Pomerania (dawniej Parnica), chce sfinansować
transakcje z pieniędzy pozyskanych na giełdzie.
Przypomnijmy, że upadła szczecińska spółka z ul. Gdańskiej sprzedana została za blisko 18,7 mln zł. Aby umowa między syndykiem masy upadłościowej a
Makrum się uprawomocniła, wymagana będzie jeszcze zgoda Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który ma prawo pierwokupu tych terenów, oraz m.in. Ministerstwa Skarbu Państwa.
Jak
poinformowała PAP, Makrum, producent ciężkich stalowych konstrukcji i specjalistycznych urządzeń mechanicznych, zaoferuje inwestorom 8 mln akcji serii F w przedziale cenowym 3,60-5,30 zł za papier.
W transzy dla dużych inwestorów sprzedanych będzie 5,6 mln akcji, a w transzy małych inwestorów 2,4 mln papierów. Zapisy dla małych inwestorów były przyjmowane w dniach 27-29 czerwca, a dla dużych 3-4
lipca.
Jak poinformowali w piątek na konferencji prasowej przedstawiciele Makrum, pieniądze z emisji spółka wyda głównie na przejęcia krajowych spółek z branży okrętowej.
- Środki z emisji
przeznaczymy głównie na akwizycje firm z branży okrętowej działających na rynku polskim. Mamy obecnie wyselekcjonowanych około 11 firm, w ścisłym centrum naszego zainteresowania jest pięć spółek -
powiedział na spotkaniu z dziennikarzami prezes spółki Jerzy Czuczman.
Czuczman potwierdził też: - W ramach realizacji naszej strategii 12 czerwca podpisaliśmy przedwstępną umowę kupna Stoczni
Pomerania za 18,7 mln zł. Część środków z emisji przeznaczymy na sfinansowanie tej inwestycji.
Przedstawiciele Makrum liczą, że we wrześniu uda się sfinalizować zakup majątku w Szczecinie. Nabrzeża
przy ul. Gdańskiej dadzą bydgoskiej spółce bezpośredni dostęp do transportu morskiego wielkogabarytowych i ciężkich konstrukcji, które wytwarza.
Firma z Bydgoszczy produkuje duże elementy okrętowe
dla statków obsługujących platformy wiertnicze na morzu, zwarte konstrukcje maszyn dla górnictwa morskiego oraz dla przemysłu maszynowego. Produkuje też elementy dźwigów oraz konstrukcje o kształcie
rurowym, np. tuneli do sterów strumieniowych.
Obecnie największym akcjonariuszem Makrum jest Rafał Jerzy, który kontroluje 90,5 proc. kapitału.
Makrum poinformowało, że jej główni kontrahenci to
Rolls-Royce, światowy lider w sektorze offshore, silników okrętowych i urządzeń hydraulicznych. Firma jest także dostawcą iderów w branży naftowej i gazowej - m.in. National Oilwell. Produkuje też dla
Hydromarine specjalizującej się w niszowych segmentach rynku okrętowego.